SepangOnline

Wednesday, September 07, 2005

MEDIA KEADILAN RAKYAT

Penyelewengan Petronas Dagangan
7 September 2005

SEGERA SIASAT PENYELEWENGAN PETRONAS DAGANG
Korupsi dan/atau penyelewengan banyak berlaku di negara ini dan semakin bertambah, kerana kempen Perdana Menteri untuk melawannya tidak berkesan. Banyak kes korupsi dan penyelewengan yang tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa. Yang dipalorkan pula tidak disiasat, apatah lagi diambil tindakan, terutama apabila melibatkan pihak-pihak yang berpengaruh atau berkuasa.

Parti Keadilan Rakyat merasa kesal kerana laporan kepada polis dan Peguam Negara mengenai tuduhan penyelewengan oleh Petronas Dagangan Sendirian Berhad (PDSB), yang telah dibuat beberapa kali dalam bulan Mac tahun ini masih belum disiasat dan tidak diambil tindakan sewajarnya. Kami menggesa pihak polis dan Peguam Negara bertindak segera dan jangan melengah-lengahkan perkara ini.

Sebagaimana dilaporkan dalam Malaysiakini baru-baru ini, Bekas Eksekutif Residen PDB Wilayah Utara, Abdul Jabbar Mohammad, mendakwa dan melaporkan kepada pihak-pihak berkuasa bahawa pihak PDSB telah membeli tanah untuk membina stesen minyak berganda lebih daripada harga yang dicadangkan dalam kertas kerja. Bahkan ada tapak tanah yang dibeli tanpa kelulusan Network Development Retail Committee (NDRC), iaitu badan penilai yang bertanggungjawab.

Abul Jabbar menegaskan kawasan-kawasan yang banyak berlaku penyelewengan ialah di Perak dan Pulau Pinang. Dalam laporannya kepada pihak-pihak berkuasa itu, beliau memberikan butir-butir terperinci tentang kes-kes penyelewengan yang nyata.

Misalnya, untuk Lot 1757 dan 1735 Sungai Lokan, Seberang Perai, kertas kerja mencadangkan harga RM1.1 juta, tetapi PDSB meluluskan RM2.6 juta tanpa dibentang terlebih dulu dalam NDRC. Dalam kes tapak tanah Lot 119 dan 123 di Seberang Perai, NDRC menaikkan harga belian daripada RM3.7 juta yang dicadang dalam kertas kerja kepada RM4.9 juta.

Parti Keadilan Rakyat berpendapat bahawa sangat memalukan jikalau tidak ada siasatan atau tindakan diambil terhadap dakwaan dan laporan tentang penyelewengan ini. Malangnya, ia akan mengakibatkan orang ramai semakin tidak percaya kepada kempen Perdana Menteri hendak menghapuskan korupsi.

Dr Syed Husin Ali
Timbalan Presiden
Parti Keadilan Rakyat

0 Comments:

Post a Comment

<< Home