SepangOnline

Sunday, September 11, 2005

Keadilan & NGO Malaysia Kecam Tindakan Kerajaan Thai

Oleh: Faisal Mustaffa

KUALA LUMPUR: Keadilan dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) mengecam tindakan zalim kerajaan Thailand terhadap rakyat Islam di selatan Thailand khususnya di Pattani sehingga mengakibatkan mereka lari ke Malaysia bagi mendapat perlindungan.

Antara keraguan yang meliputi badan-badan tersebut adalah kredibiliti kerajaan Malaysia untuk memberi perlindungan kepada sejumlah pelarian 'pelarian Islam ' dari selatan Thailand yang menyemberangi sempadan Malaysia itu.

Menurut Ketua Penerangan Angkatan Muda Malaysia, Latheefa Koya, para pelarian masih dihantar pulang ke negara asal mereka dan dipisahkan daripada anak-anak mereka kerana kononnya akur kepada Konvensyen Hak Kanak-kanak (CRC).

"Sekiranya pelarian tersebut di bawah umur dijumpai bersama-sama penjaga mereka, kerajaan sepatutnya memberi perlindungan kepada kesemuanya; bukan hanya terhad kepada kanak-kanak di bawah umur itu," kata Latheefa yang juga banyak mengendalikan kes-kes pelarian di mahkamah.

Bagi Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KeADILan, Dr Irene Fernandez, beliau tidak yakin bahawa Malaysia dapat memberi perlindungan yang sewajarnya selaras dengan peruntukan obligasi asas dunia selepas melihat perkembangan yang berlaku.

Irene berkata, beliau merasa kecewa dengan tindakan kerajaan baru-baru ini yang menghantar pulang pelarian minoriti Rohingya dari Myanmar.

Menurut Irene dalam sidang medianya pada 2 September lalu, pelarian-pelarian tersebut dihantar pulang ke Myanmar melalui Thailand.

Irene yang juga pengarah kepada Tenaganita memberitahu bahawa Timbalan Perdana Menteri yang bertindak sebagai Jawatankuasa Kabinet bagi Pekerja Asing, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Sumber Manusia membuat kenyataan serius untuk mengambil pelarian Rohingya untuk memenuhi kekosongan dalam tenga kerja di negara ini.

Pada 1 September yang lalu, seramai 131 rakyat Thailand memasuki negara ini melalui Tumpat, Kelantan untuk mencari perlindungan. Difahamkan beribu-ribu lagi akan memasuki negeri sempadan Kelantan bagi tujuan yang sama.

Keraguan itu timbul selepas beberapa insiden sebelum ini yang mengakibatkan pelarian-pelarian dihantar ke negara masing-masing selepas mendapat tekanan daripada beberapa pihak.

Pada tahun 2003, ketika Persidangan Ketua Negara Berkecuali (NAM) diadakan di Kuala Lumpur, beberapa negara mengeluarkan usulan agar isu pelarian ini dibincangkan.

Antara cadangan daripada negara-negara ahli ialah supaya satu deklarasi dikeluarkan untuk berkongsi beban dan tanggungjawab serta sokongan moral.

Namun, Malaysia pada masa itu sebagai pengerusi persidangan bertindak dingin terhadap usul tersebut.

Malaysia juga bukanlah sebuah negara yang menandatangani Konvensyen Status Pelarian 1951 walaupun tidak dapat lari daripada prinsip asas hak asasi untuk tidak menghalang sesiapa pulang apabila didapati pihak tersebut mengalami ancaman nyawa.

Prinsip dalam Artikel 33 Konvensyen tersebut bersama Persidangan Agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) jelas memperuntukkan negara-negara ahlinya untuk memberi obligasi yang termampu.

Setakat ini, Malaysia hanya terikat kepada penjagaan kanak-kanak pelarian seperti yang ditandatanganinya dalam CRC menerusi Artikel 22.

Sungguhpun demikian, prinsip tersebut masih berada dalam kesamaran terutamanya dalam segi penguatkuasaan.

Ahli Parlimen Tumpat, Dato Kamarudin Jaffar berkata, kerajaan wajar menggunakan undang-undang antarabangsa dalam isu 'pelarian Islam' dari selatan Thailand yang menyemberangi sempadan Malaysia itu.

Katanya, kerajaan Malaysia tidak sepatutnya menghantar pulang pelarian tersebut ke Thailand sebagaimana pernah dilakukan kepada seorang pelajar Universiti Islam Antarabangsa (UIA) yang dihantar pulang ke Amerika tahun lalu atas permintaan negara itu.

"Belum pun sempat peguam pelajar terbabit membawa kes ke mahkamah, pelajar tersebut telah pun diserah kepada USA," kata Kamarudin dalam satu laporan laman web.

Bagi Kamarudin, beliau berpendapat bahawa pelarian tersebut bukanlah penjenayah tetapi orang-orang kampung yang melarikan diri untuk mencari perlindungan dan pihak berkuasa Malaysia seharusnya meneliti perkara itu.

Jelas Kamaruddin, rakyat Thailand menyemberangi sempadan kerana bimbangkan keselamatan diri dan keluarga. Mereka bimbang tindakan tentera negara terbabit akan menjadikan mereka mangsa.

Bagi Ahli Jawatankuasa Pelarian Persatuan Hak Asasi Manusia (Hakam), K Shan, beliau mengutuk sesetengah pemimpin Umno yang menegakkan ketuanan dan perjuangan Melayu tetapi tidak mengendahkan keperitan yang dialami oleh rakyat Melayu di selatan Thailand yang juga berketurunan Melayu.

Menurut Shan, pada waktu ini, kerajaan Malaysia sudah sepatutnyamempunyai ketetapan bagi menyediakan perlindungan sementara kepada pelarian-pelarian tersebut.

Shan juga mengutuk tindakan kerajaan yang menutup pintu sempadan kepada golongan yang diancam nyawa mereka dan melayan mereka seperti tahanan dan disimpan di dalam lokap.

"Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam), kerajaan Malaysia dan UNHCR sepatutnya berbincang mengenai isu yang melanda terutamanya kepada penganut agama Islam yang tertindas agar perlindungan bersesuaian dapat diberikan kepada mereka," kata Shan lagi.

Bagi Jemaah Islah Malaysia (JIM) pula, kerajaan Thailand perlu mengambil langkah segera menamatkan pertelingkahan dengan penduduk Islam di wilayah selatan negara itu bagi mengelak hubungan dengan Malaysia terjejas.

Presidennya, Zaid Kamaruddin berkata, jika umat Islam terus ditindas dan dibunuh ia akan menimbulkan kemarahan umat Islam di Malaysia dan beberapa negara lain di Asia Tenggara.

Katanya, pembunuhan seumpama itu bukanlah kali pertama berlaku malah ia adalah lanjutan daripada peristiwa Tak Bai yang mengorbankan berpuluh nyawa umat Islam sebelum ini.

"Apa yang berlaku di Selatan Thailand itu turut menimbulkan kegelisahan di kalangan umat Islam di negara ini dan jika tidak dibendung ia membawa kesan buruk kepada hubungan kedua-dua negara," katanya dalam sidang media pada 8 September yang lalu.

Turut hadir ialah Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Yusri Mohamad dan wakil dari beberapa pertubuhan Islam bukan kerajaan (NGO) yang lain.

Menurut Zaid, apa yang berlaku di Selatan Thailand itu agak memeranjatkan kerana penduduk Islam di wilayah tersebut hidup dalam suasana aman damai.

"Tuduhan bahawa mereka adalah militan yang memberi ancaman kepada keselamatan negara itu tidak tepat kerana mereka sudah tidak aktif dengan aktiviti menentang kerajaan," katanya.

Beliau berkata, pihaknya menyokong penuh tindakan Kerajaan Malaysia memberi perlindungan kepada umat Islam yang melarikan diri ke Malaysia dan hanya akan menghantar balik selepas pemeriksaan selesai dan dengan jaminan keselamatan dari Thailand.

Sementara itu, Yusri berkata, situasi di Selatan Thailand semakin tegang dan kerajaan negara itu perlu bertindak segera menghalang supaya ia tidak merebak.

Katanya, cara yang paling berkesan ialah dengan mengambil langkah memenangi hati dan pemikiran penduduk Islam termasuk kesejahteraan mereka dipertingkatkan.

"Kita juga meminta pihak berkuasa Thailand memelihara institusi keagamaan umat Islam supaya api kemarahan mereka tidak menjadi semakin meluap," katanya.

Yusri berkata, Abim akan terus memantau perkembangan yang berlaku di Selatan Thailand itu dan sentiasa berhubung dengan pemimpin Islam di wilayah tersebut untuk mendapatkan maklumat terbaru.

Pada 9 September lepas, kira-kira 500 umat Islam mengadakan tunjuk perasaan di depan Kedutaan Thailand di Kuala Lumpur hari ini sebagai membantah pembunuhan umat Islam di wilayah selatan negara itu.

Mereka membawa sepanduk yang antara berbunyi "Hentikan Pembunuhan" sambil melaungkan "Thaksin Pembunuh". Kira-kira 100 anggota polis berkawal di situ bagi sebarang kejadian yang tidak diingini.

Selain daripada Ketua Pemuda PAS pusat, Salahuddin Ayub berkata, turut hadir di perhimpunan untuk penyerahan memorandum membantah kerajaan Thai itu ialah Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu dan Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Badrul Hisham ShahArin.

Dalam memorandum itu, Salahuddin berkata, umat Islam di Malaysia mengikuti perkembangan tersebut secara dekat kerana hubungan mereka amat erat.

Katanya, umat Islam di negara ini akan membela rakan mereka di Selatan Thailand dan merancang mengadakan perhimpunan yang lebih besar jika pembunuhan tidak dihentikan segera.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home