SepangOnline

Monday, August 08, 2005

Imbas kembali : Betapa Sadis dan jahat , Mahathir menuduh liwat pada saudara Anwar

ahmadhadeed menulis - "Pengarang buku bohong '50 Dalil' iaitu Abdul Khalid @ Khalid Jafri Bakar Shah telah dikenakan penjara satu tahun oleh Ampang Sessions Court kerana memfitnah Saudara Anwar Ibrahim sehingga beliau dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan terpaksa menerima penghinaan yang tidak pernah terfikir oleh manusia .

Persoalan nya apakah hukuman terhadap Mahathir Mohamad yang turut menuduh saudara Anwar dalam media bagi memperkuatkan lagi tuduhan Khalid Jafri. Berikut adalah siaran akbar Utusan Malaysia 23 September 1998 .Saya mahu semua rakyat Malaysia terutama orang melayu membaca temubual ini dan menganalisa kembali betapa jahat dan sadisnya Tun Mahathir dalam kemelut ingin terus berkuasa. Disamping itu cuba fikirkan berapa dosa dan fitnah yang dia telah hamburkan tanpa segan silu.

Yang Bertanda Merah italic ialah Ayat Fitnah Mahathir Laknatullah tanpa belas kasihan kepada saudara Anwar Ibrahim.

BERIKUT ialah petikan sidang akhbar Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad di Jabatan Perdana Menteri .
BERIKUT ialah petikan sidang akhbar Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad di Jabatan Perdana Menteri semalam. Sidang akhbar selama 45 minit itu dihadiri oleh hampir 200 wartawan asing dan tempatan. Kesemua soalan yang ditujukan kepada Dr. Mahathir telah dijawabnya.
PM:Sebenarnya, saya sepatutnya mengadakan sidang akhbar petang semalam selepas mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO tetapi tidak diadakan kerana majlis penutupan Sukan Komanwel.

Saya menjelaskan bahawa mesyuarat MT semalam telah diberitahu mengenai apa yang berlaku di Kuala Lumpur khususnya berkaitan dengan penahanan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan alasan penahanannya kerana ia tentu sahaja tidak dipercayai oleh sesetengah wartawan yang menganggap bahawa saya seorang diktator yang ingin menangkap bakal musuh politik saya.

Kepada mereka yang mempercayai (saya diktator) tidak berguna untuk saya jelaskan kerana walaupun apa yang saya katakan, itulah yang menjadi kesimpulan mereka.

Hakikatnya bahawa dia dibenarkan untuk melanggari undang-undang banyak kali dengan mengadakan mesyuarat dan perhimpunan haram, dia tidak ditangkap.

Tetapi kemuncaknya tiba pada hari Ahad apabila dia menghasut para penyokongnya untuk merusuh, menjadi ganas dan menyerang tempat tertentu.

Adalah jelas bahawa dia cuba untuk membangkitkan emosi untuk menjadikan keadaan seperti yang terdapat di Indonesia apabila rakyat merusuh setiap hari dan cuba untuk menghalang kehidupan biasa di bandar raya.

Mereka berharap dengan berbuat demikian mereka akan dapat menjatuhkan kerajaan, terutama menjatuhkan saya yang mana bukanlah satu akibat yang besar memandangkan saya telahpun berusia 73 tahun dan saya tidak dapat hidup selama-lamanya.

Tetapi fakta bahawa dia mendesak para penyokongnya menggugat keamanan dan ketenteraman awam di bandar raya dan terdapat bukti lain bahawa dia juga cuba untuk melakukan perkara yang sama di tempat-tempat lain di negara ini.

Sebagai mana yang anda tahu para pengikutnya memecah masuk ke bangunan UMNO dan memusnahkan muzium yang menempatkan gambar-gambar pemimpin lepas UMNO. Ini tentulah sesuatu yang ahli-ahli UMNO tidak akan lakukan. Ahli-ahli UMNO mungkin tidak suka pemimpin, tetapi mereka adalah ahli-ahli parti dan tidak akan merosakkan harta-harta parti.

Tetapi seperti diketahui, mereka memecah masuk dan mengoyak gambar-gambar pemimpin lepas UMNO. Dan kemudian mereka berarak ke arah rumah saya. Apa yang menjadi niat mereka apabila mereka berarak ke rumah saya ialah sesuatu yang tidak pasti, tetapi mereka bercakap antara lain untuk membakar rumah itu atau sesuatu seumpamanya.

Adalah jelas dari sekadar bercakap kepada para pengikut di rumahnya dan juga di tempat-tempat lain, dia kini membuat keputusan untuk menjadi penghasut yang hendak mencetuskan keganasan.

Dan tentu sahaja dia melakukannya pada hari Ahad, sebahagiannya disebabkan oleh pengakuan bersalah dua lelaki yang diliwatnya. Juga disebabkan Sukan Komanwel sedang berlangsung dan polis pula sibuk dengannya. Juga dia berpendapat dengan jumlah wartawan luar negara yang banyak boleh membantu perjuangannya. Memang betul, kini telah tersebar ke seluruh dunia bahawa saya sudah menjadi diktator. Kini sekurang-kurangnya seorang PM iaitu saya sudah menjadi diktator - diktator yang dipilih, kerana diktator lain tidak dipilih.

Tetapi tujuan sebenar apa yang Anwar lakukan ialah untuk merosakkan imej negara, menimbulkan keraguan dan menjadikan Malaysia tidak stabil.

Pihak polis telah bertindak. Niat mereka ialah menahan dan mendakwanya dalam mahkamah biasa. Bukan niat mereka untuk menahan beliau di bawah ISA. Bagaimanapun kerana beliau mencetuskan keganasan, mereka terpaksa menahannya lebih awal daripada yang dirancangkan kerana mereka ingin mendapatkan lebih banyak bukti terhadapnya.

Jadi mereka kini telah menahannya di bawah ISA dan saya percaya adalah menjadi niat mereka untuk menghadapkannya ke mahkamah.

Tetapi ini bukanlah sesuatu yang Anwar mahu. Dia tidak mahu berhadapan dengan mahkamah terbuka dan dibicarakan. Dia mahu dirinya ditahan di bawah ISA supaya dia boleh menuduh kerajaan sebagai kejam dan diktator.

Para penyokongnya akan memastikan bahawa pelaksanaan undang-undang tidak boleh dijalankan dengan mengadakan tunjuk perasaan terutama di hadapan mahkamah. Sudah pasti tindakan seperti ini akan mendapat banyak publisiti di mana sahaja iaitu apa yang beliau juga mahu lihat.

Apa yang Anwar paling takutkan ialah dia didakwa di mahkamah kerana semua perlakuannya akan terdedah dan semua saksi akan muncul memberi bukti.

Para saksi tersebut adalah berlainan kerana mereka terpaksa memberi keterangan dengan cara yang akan memalukan diri mereka sendiri.

Apa yang Anwar paling inginkan ialah saksi-saksi ini tidak akan menceritakan kisah mereka kerana ia akan memalukan mereka sendiri. Anwar bergantung kepada harapan itu.

Tetapi dia tidak menjangka adik angkatnya sendiri dan kawannya akan secara terbuka membuat kenyataan-kenyataan mengaku salah. Mereka membuat kenyataan itu kerana saya percaya polis, yang merupakan orang Islam dan mereka yang berpengetahuan mengenai Islam, menunjukkan kepada mereka bahawa apa yang mereka lakukan adalah satu dosa besar dan akan dihukum pada hari akhirat dan mereka perlu bertaubat dan meninggalkan perbuatan itu.

Tetapi adalah jelas mereka membuat keputusan bahawa mereka perlu menceritakan kebenaran walaupun risikonya adalah mereka dipenjara kerana melakukan kesalahan liwat, walaupun keluarga mereka terpaksa menanggung malu.

Apa yang mereka katakan adalah kebenaran. Anwar tidak bersumpah di dalam masjid seperti dia dakwa. Apa yang dia buat ialah ''saya bersumpah.'' Itu tidak cukup.

Bahawa seorang lelaki yang bertahun-tahun telah berlagak sebagai orang yang kuat agama dan melakukan perkara-perkara seumpama ini, bukan hari ini, bukan semalam tetapi telah bertahun-tahun.

Lelaki seumpama itu yang nampak warak, tetapi sebenarnya tidak taat kepada agama, boleh bersumpah di dalam masjid, dengan mengetahui sumpahnya itu palsu sama sekali.

Sudah pasti ada orang yang akan membuat tafsiran cepat dalam usaha membuktikan apa yang dicakap itu adalah benar, baik secara teknikal ataupun keagamaan.

Oleh itu saya tidak letakkan apa-apa nilai kepada sumpah Anwar dalam masjid. Saya sedih untuk berkata semuanya ini terhadap bekas timbalan saya, yang saya sendiri pilih dan saya asuh untuk mengganti saya. Saya telah mengambilnya pada tahun 1982 (ke dalam UMNO) dan sejak itu membantunya hingga dia mengetepikan banyak orang lama dalam parti. Dia mengatasi mereka dan bersedia untuk menjadi PM, selepas saya.

Tetapi apabila saya mendapati dia melakukan kesalahan yang saya tidak boleh maafkan, sesuatu yang masyarakat Malaysia tidak boleh terima, sama ada mereka Islam atau tidak, tindakan perlu diambil seorang yang saya anggap sebagai sahabat, rakan sejawat dan sampai kepada satu tahap sebagai anak didik saya. Ini kerana orang ini tidak boleh dibenarkan untuk menjadi pemimpin di sebuah negara seperti Malaysia.

Ini saya telah nyatakan kepada ahli-ahli MT UMNO dan mereka bersetuju dengan langkah-langkah yang telah diambil. Tentu sahaja terdapat rancangan untuk mengganggu Sukan Komanwel. Malam tadi para penyokong Anwar berada di sana tetapi bukanlah ramai. Tetapi kita gembira sukan itu berakhir tanpa gangguan.

Walaupun terdapat masalah yang saya hadapi dengan bekas timbalan saya tetapi saya amat gembira melihat Sukan Komanwel mencatatkan keputusan yang baik, di luar jangkaan dari segi bilangan pingat yang dimenangi serta kelancaran operasi dan keberkesanan para sukarelawan dan pegawai.

Soalan: Rusuhan yang berlaku pada Ahad lalu, apakah Datuk Seri sudah menjangkannya?

PM: Tidak, malah polis juga tidak jangka ini akan berlaku, terutama keganasan. Mereka telah mengawasi aktiviti malah beliau tidak melakukan apa-apa cuma hanya memberi ceramah berapi-api sahaja malahan reaksi para penyokongnya ialah hanya melaungkan 'Allahhu Akbar'. Itu sahaja. Dan polis tidak menjangka sebarang rusuhan. Jadi kejadian itu amat memeranjatkan.

Soalan: Berdasarkan jumlah penyokong terdapat pandangan bahawa dakwaan terhadap Anwar itu tidak meyakinkan. Mereka mahu tahu lebih banyak bukti.

PM: Ya, tetapi para penyokong itu tidak tahu, ada yang percaya ada yang tidak, ada yang pergi ke situ kerana ingin tahu terutama di Dataran Merdeka. Tetapi memang benar ramai yang masih percaya dengan dia. Malah ingin saya tegaskan bahawa bagi saya, ia mengambil masa bertahun-tahun untuk mempercayai dakwaan yang dibuat terhadapnya.

Pertama kali saya diberitahu oleh bekas Ketua Polis Negara Tun Haniff. Tetapi saya menolaknya dan menganggapnya sebagai tuduhan palsu. Saya sekali lagi diberitahu tahun lalu mengenai dia, tapi saya kata bahawa itu adalah tuduhan yang semata-mata kerana cemburu dengan orang yang bakal akan menjadi pemimpin parti saya.

Saya ada bukti yang tidak lagi boleh ditolak bahawa ia adalah benar sebelum saya mempercayainya. Tetapi orang lain tidak dapat maklumat seperti saya. Saya sebenarnya telah menemuramah orang-orang yang dia liwat, dengan perempuan yang dia lakukan hubungan seks, pemandu yang membawa perempuan ke tempat ini. Semua diberitahu kepada saya tanpa kehadiran polis atau sesiapa. Saya telah memberitahu mereka jika mereka telah dipaksa untuk memberi keterangan, saya akan memberi perlindungan. Beberapa orang telah memberitahu saya bahawa orang ini tidak layak menjadi pemimpin.

Soalan: Apakah Datuk Seri khuatir bahawa polis melakukan keganasan berdasarkan cara mereka menahan?

PM: Saya rasa tiada keganasan yang polis lakukan berbanding dengan cara polis Los Angeles yang lebih banyak keganasan.

Apabila anda mengawal sekumpulan orang yang tidak boleh dikawal, maka sesuatu langkah terpaksa diambil untuk menyuraikannya. Sesuatu paksaan terpaksa dilakukan.

Apa yang dilakukan oleh polis adalah minimal sahaja. Tidak ada sesiapa yang cedera, malah Datuk Seri Anwar yang ditahan juga telah diberi peluang untuk datang dengan cara baik bukan seperti di beberapa negara di mana mereka digari tangan, kaki.

Malah dia tidak digari. Malah dia minta keluarganya ikut sama, dan keluarganya dibenarkan berbuat dan kemudian di hantar balik.

Soalan: Bila Datuk Seri Anwar akan didakwa di mahkamah?

PM : Ya, polis sedang menjalankan siasatan dan mereka akan mendakwanya.

Soalan: Datuk Seri, bila secara tepatnya dia akan didakwa?

PM: Itu sesuatu yang saya tidak campurtangan. Ia terpulang kepada pihak pendakwaraya dan polis. Bila mereka bersedia.

Soalan: Datuk Seri, bekas Ketua Polis Negara pernah memberitahu satu ketika dahulu bahawa Datuk Seri Anwar terlibat dalam kegiatan homoseksual.

PM: Ya, Tun pernah memberitahu saya sebelum beliau bersara beberapa tahun dahulu. Tetapi saya tidak mempercayainya. Malah saya tidak mahu mempercayainya kerana saya dapati agak sukar mengaitkannya terhadap lelaki yang merupakan seorang yang beragama.

Soalan: Apakah Datuk Seri Anwar menjadi semakin mencabar kepada anda?

PM: Tidak, saya akan bersara. Kenapa perlu baginya untuk mencabar saya, malah dia pernah merancang untuk mencabar saya dengan membuat dakwaan itu, yang dia kemudian telah mengaku niatnya, walaupun ketika itu dia berbaik dengan saya, senyum dengan saya walhal ketika itu dia merancang...

Saya tahu tetapi mengetepikan sahaja kerana bagi saya itu tidak berkaitan.

Jika dia dipilih oleh parti sebagai pemimpin, dan jika dia ingin mencabar saya, saya boleh bertanding dengan dia. Saya juga pernah bertanding dengan orang lain dan saya mempunyai peluang yang baik.

Soalan: Perdana Menteri Austalia mengatakan wujud amalan sistem authoritarian...

PM: Itu hanya tuduhan sahaja tanpa sebarang fakta, sesuatu keputusan harus dibuat dengan meneliti kedua-dua pihak dan membuat keputusan. Tetapi jika baca surat khabar dan pendapat itu berdasarkan itu sahaja, saya rasa itu adalah diktator.

Soalan: Penjelasan kepada ketua-ketua bahagian UMNO baru-baru ini tidak disertakan dengan bukti-bukti.

PM: Adalah sukar untuk saya jelaskan dan saya fikir juga, adalah sukar untuk mereka menjelaskannya. Saya beritahu anda apa yang polis ceritakan pada saya. Dia bukan sahaja meliwat tetapi dalam proses tersebut, dia buat...

Awak hendak saya pergi keliling dan beritahu orang, inilah yang bekas timbalan saya buat. Tapi dia buat perkara itu.

Inilah yang dia (saksi) beritahu saya. Dia juga beritahu polis.

Ia menjijikkan dan inilah lelaki (Anwar) yang bercakap mengenai orang lain melakukan perkara menjijikkan.

Adalah sukar untuk saya percaya, rakan-rakan saya untuk pergi memberitahu orang lain termasuk wanita dan kanak-kanak bahawa ini adalah apa yang berlaku. Anda tahu kesan akibat pengakuan Clinton bahawa beliau dan Lewinsky telah melakukan hubungan seks.

Kita adalah masyarakat konservatif, kita tidak sewajarnya bercakap mengenai perkara seperti ini.
Untuk rencana penuh dengan foto sila ke http://ahmadhadeed.tripod.com"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home