SepangOnline

Wednesday, March 02, 2005

25 keluarga Setinggan Mangsa UMNO Cawangan

AMPANG, 2 Mac - 17 keluarga malang di Kampung Sri Damai, Ampang, Selangor telah tercicir dalam program pemindahan setinggan ke penempatan baru mereka. Manakala 8 lagi keluarga telah membayar sejumlah wang kepada kepimpinan UMNO cawangan tetapi akhirnya mereka juga tidak mendapat rumah yang dijanjikan.
Inilah antara masalah yang disampaikan oleh penduduk terlibat dalam satu pertemuan dengan Syed Nazarudin Syed Aziz, Pengerusi Biro Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Faisal Mustaffa, Exco Angkatan Muda Keadilan Pusat hari ini.

Kampung Sri Damai yang mempunyai lebih 200 buah rumah terletak di antara Taman Kencana, Ampang dan Kampung Cheras Baru dan telah wujud lebih 20 tahun yang lalu. Asalnya kawasan ini berukuran 15 ekar ini adalah bekas lombong tinggal yang mana 8 ekara darinya telah ditimbus dan dibangunkan oleh penduduk semenjak 1984 lagi.
Dalam program pemindahan pada bulan November 2004 itu, pihak Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) telah memindahkan kira-kira 198 keluarga ke penempatan baru mereka di di kawasan Pangsapuri Intan, Bukit Permai yang terletak berhampiran Cheras Baru.
Ramai yang tercicir tadi mengadu kepada Angkatan Muda bahawa pihak MPAJ telah telah dua kali membanci rumah mereka pada tahun 1997 dan bancian kedua pada 2000 dan nama-nama mereka telah dimasukkan dalam senarai permindahan tetapi mereka kecewa apabila tidak dipanggil untuk mencabut undi pemilihan rumah. Mereka juga mempertikaikan bagaimana sekumpulan 15 keluarga ahli MIC yang tidak menetap di kampung tersebut juga mendapat rumah di kawasan penempatan baru tersebut.

Di samping mempertikaikan bagaimana beberapa orang kepimpinan UMNO cawangan mendapat masing-masing mendapat 3 buah rumah setiap seorang, mereka juga mempersoalkan bagaimana orang-orang luar kawasan yang langsung tidak terlibat dengan pemindahan setinggan juga mendapat rumah di pangsapuri kos rendah tersebut.

Tambah mereka lagi, apabila dirujuk kepada ketua UMNO dan Ketua Penerangan cawangan, mereka cuba mengelak dengan mengatakan keputusan dibuat oleh pihak MPAJ bukannya mereka, tetapi sebaliknya mereka ini (pemimpin UMNO cawangan tersebut) mendapat 3 buah rumah setiap seorang di kawasan penempatan baru tersebut.
Ada di kalangan penduduk yang malang sanggup membayar di antara RM300 hingga RM500 setiap keluarga seperti yang ditawarkan Ketua Cawangan / Ketua Perhubungan Cawangan untuk mendapatkan rumah tetapi akhirnya hampa dan sebaliknya wang yang dibayar tidak dipulangkan kepada mereka. Salah seorang ibu tunggal, Puan Jemaah Bte Abd. Majid, 45, mempunyai tanggungan 2 orang anak dan 4 orang anak saudara juga dijanjikan rumah tetapinya akhirnya hampa. Jemaah yang bekerja sebagai pekerja housekeeping di sebuah hotel di bandaraya sekarang terpaksa menyewa sebuah rumah teres dengan sewaan RM400 sebulan. Beliau telah merayu agar dipertimbang untuk mendapat rumah seperti yang dijanjikan tetapi Ketua Penerangan UMNO cawangan telah meminta wang pendahuluan RM500. Jemaah gagal untuk memberi wang tersebut kerana kesempitan wang.
Pihak-pihak yang terlibat telah beberapa kali bertemu dengan Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Lembah Jaya, Dato Ismail Kijo dan juga Ahli Parlimen kawasan Ampang Jaya, Ong Tee Kiat, yang merupakan Timbalan Menteri Belia dan Sukan tetapi tiada sebarang tindakan positif telah diambil.

Sebilangan penduduk yang telah mendapat rumah di pangsapuri penempatan baru tersebut juga mengadu bagiamana pihak berkuasa tempatan (PBT) boleh meluluskan Sijil Kelayakan Menduduki Rumah (CF) sedangkan pangsapuri mereka terletak begitu hampir dengan bongkah-bongkah batu besar dan tebing tinggi bukit yang begitu curam. Mereka sentiasa dalam keadaan gelisah apabila berlaku hujan lebat , khuatir berlaku sebarang tanah runtuh dari tebing bukit berdekatan dengan pangsapuri mereka.

Mereka juga mengadu bahawa Adun sebelum ini telah menjanjikan mereka untuk pampasan wang lori sebanyak RM450.00 semasa permindahan tetapi akhirnya mereka terpaksa menangung sendiri kos pengangkutan tersebut.
17 keluarga yang terlibat serta 8 lagi yang membayar untuk mendapatkan rumah tetapi tidak mendapatkannya telah sepakat untuk menubuhkan jawatankuasa bertindak untuk membuat laporan polis terhadap pemimpin UMNO cawangan di atas penyelewengan pemberian rumah tersebut serta salahlaku mengambil wang mereka. Mereka juga bercadang mengadakan pertemuan dengan Yang Dipertua MPAJ untuk dipertimbangkan bagi mendapatkan rumah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home