SepangOnline

Tuesday, February 15, 2005

Kesal MPN tidak endahkan keselamatan murid sekolah

Pada 20 Januari 2005, keADILan Bahagian Rasah telah turun membuat lawatan ke sebuah sekolah dalam Parlimen Rasah, DUN Senawang.

Lawatan ini berikutan laporan yang diterima oleh ibu bapa dan penduduk sekitar yang khuatir dengan keselamatan murid Sekolah menengah Seremban jaya dan sekolah rendah seremban jaya

Sekolah yang baru dibuka tahun 2005 dan terletak bersebelahan ini mengadap sebatang jalanraya yang sibuk, kereta dipandu laju. Ini menjadi risiko kemalangan kepada murid sekolah tersebut.

Hasil lawatan kami ketika waktu balik sekolah mendapati kebimbangan ibu bapa dan penduduk sekitar ada benarnya.

Jesteru itu pihak kami telah menghantar satu aduan kepada Yang di Pertua Majlis Perbandaran Nilai dan beberapa pihak termasuk Jabatan Pendidikan untuk melakukan beberapa perkara dengan segera sebelum sesuatu yang tidak di ingini berlaku.

Kami menuntut untuk ditempatkan tanda keselamatan seperti “Awas, murid sekolah melintas”, meletakkan bonggol untuk memastikan kenderaan dipandu perlahan taupun jika keperluan mendesak perlu ditempatkan pengawal trafik untuk membantu murid melintas.

Malangnya sehingga hari ini kami mengadakan sekali lagi lawatan keadaan masih sama, kereta lalu lalang laju, murid melintas dalam keadaan berisiko dan tiada sebarang peningkatan aspek keselamatan dilakukan oleh pihak berkenaan.

Kami cuba menghubungi semula Majlis Perbandaran Nilai untuk mengetahui perkembangan aduan kami, tetapi gagal untuk mendapat respon yang sepatutnya.

Kami menyesali kejadian ini, sesuatu harus dilakukan segera. Adakah aduan kami tidak mendapat layanan atau perhatian kerana dibuat oleh organisasi yang mempunyai idelogi yang tidak sealiran dengan pemerintah atau sesuatu hanya dilakukan sebagai susulan setelah sesuatu kejadian tidak di ingini berlaku?

Ke Arah Sebuah Kerajaan Reformasi

CHAI TONG CHAI
Naib Ketua
Parti Keadilan Rakyat
Bahagian Rasah

016 6313232
Kiriman Penerangan Keadilan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home