SepangOnline

Tuesday, February 15, 2005

Kenyataan Media PKR - Pekerja Asing - Perlu Penyelesaian Adil

PEKERJA ASING: CARILAH PENYELESAIAN YANG ADIL
Mulai hari ini, Isnin, Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono memulakan lawatan rasminya ke Malaysia. Sudah tentu dalam pertemuan dengan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, hak dan nasib pekerja migran Indonesia akan merupakan agenda utama.

Baru-baru ini tiga buah akhbar arus perdana di Indonesia melaporkan ramai pekerja telah ditipu dengan tidak dibayar gaji berbulan-bulan oleh beberapa buah syarikat, sebelum mereka dipaksa pulang ke Indonesia, akibat peraturan yang dikenakan oleh Malaysia.

Berikutan pengumuman bahawa kerajaan Indonesia akan mengmbil tindakan undang-undang ke atas syarikat-syarikat tersebut, beberapa orang menteri Malaysia menekankan bahawa pekerja-pekerja tersebut adalah pendatang haram dan melanggar undang-undang.

Kami bersetuju bahawa undang-undang negara perlu dihormati, walaupun kami berpendapat ia patut dan boleh dimansuh atau diubah jikalau jelas tidak adil dan mencabul hak asasi manusia.

Ramai pekerja asing yang bekerja dengan syarikat-syarikat tempatan, salah sebuahnya syarikat binaan kroni terkenal, telah diambil bekerja dan dijanjikan akan mendapat permit. Malangnya, apabila tenaga mereka telah diperas dan syarikat sudah selesai dengan projeknya, pekerja tidak dibayar gaji mereka.

Bahkan, acap kali ada kerjasama rapat antara syarikat berkenaan dengan pegawai-pegawai yang berkuatkuasa untuk menyerbu tempat kediaman pekerja dan menghantar mereka pulang. Selain itu ribuan pula yang dikenakan sebatan.

Isu ini harus dipandang berat, selain dari soal status pekerja yang tidak memiliki dokumen sah itu. Kalau pekerja begitu mudah boleh dihukum, mengapakah majikan yang mengambil mereka bekerja dan gagal membayar gaji mereka dipandang ringan?

Kami berharap para pemimpin Malaysia tidak memihak kepada kepentingan para majikan dan agen-agen mereka. Sebaliknya, mereka harus menujukkan sikap lebih prihatin dan berperikemanusiaan terhadap pekerja-pekerja yang menjadi mangsa itu.

Begitu juga para pemimpin Indonesia harus pastikan pekerja migrant menghormati undang-undang negara.

Parti Keadilan Rakyat menggesa supaya (a) siasatan teliti tetapi terbuka dibuat ke atas syarikat-syarikat yang didakwa melakukan penipuan dan dihukum sewajarnya jika didapati bersalah, dan (b) segala undang-undang dan peraturan yang zalim dan mencabul hak sasi pekerja hendaklah dikaji semula dengan tujuan segera dimansuhkan.


Dr Syed Husin Ali
Timbalan Presiden
Parti Keadilan Rakyat
PKR News

0 Comments:

Post a Comment

<< Home