SepangOnline

Friday, May 04, 2007

IJOK: KEADILAN TERUS BERJUANG MENUJU KEMENANGAN

Oleh S. Husin Ali, Timbalan Presiden keADILan

Sehari selepas pembuangan undi di Ijok, Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) keADILan bermesyuarat. Ia merupakan mesyuarat bulanan biasa, tetapi menumpukan banyak masa untuk membincang pilihanraya kecil itu dan keputusannya. Walaupun dianggap "kalah", namun para pemimpin yang hadir, termasuk Dr Wan Azizah (Presiden), Anwar Ibrahim (Penasihat) dan Khalid Ibrahim (Calon) semuanya bersemangat tinggi serta optimis.

Mesyuarat menegaskan semula pendirian Parti, seperti yang diumumkan oleh Khalid dalam sidang media selepas keputusan diketahui. Parti keADILan mempertikai keputusan pilihanraya kecil itu dan mencela taktik-taktik kotor Umno-Bn, dengan bantuan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan polis. Kami akan melancarkan kempen meluas dalam negara dan di kalangan masyarakat antarabangsa untuk mendedahkan segalanya.

Kami mendapati banyak bukti penipuan, rasuah dan ugutan. Banyak contoh diberi khusus oleh media internet. Kami sedang mengutip dan mengumpul secara sistematis segala bukti untuk menyiapkan sebuah laporan. Laporan ini akan digunakan dalam kempen mendedah proses pilihanraya itu dan mendesak reformasi SPR, undang-undang serta penyelenggaan pilihanraya di Malaysia. Ini untuk memastikan pilihanraya yang bersih dan adil bagi masa akan datang.

Ijok menunjukkan Umno-Bn terus menggunakan Stategi 3M untuk melakukan penipuan, rasuah dan ugutan secara besar-besaran bagi memenangi pilihanraya. 3M merujuk kepada "Machinery" (Jentera), "Media" (Media) dan "Money" (Wang).

M1: JENTERA

Dengan sumber kewangan yang besar Umno–Bn di Ijok berjaya menggerakkan jentera parti dengan berkesan. Mereka bolehlah memuji diri sendiri. Akan tetapi kami membantah keras penggunaan jentera Kerajaan, terutama SPR dan polis, yang dengan tidak silu-silu berkhidmat demi kepentingan pemerintah, walaupun sepatutnya mereka bertindak bebas.

Sudah lama SPR gagal membersihkan pengundi hantu dari daftar undi. Ramai nama orang yang sudah mati masih ada dalam daftar di Ijok. Anehnya, beberapa dari antara mereka "keluar mengundi", dan kami berjaya mengenal pasti siapa. Terdapat juga nama 31 orang yang berumur lebih100 tahun. Nampaknya tiada mereka yang "keluar". Adakah mereka wujud? Mungkinkah nama mereka digunakan oleh orang lain - pengundi hantu?

Selain itu terdapat antara 5-15 orang berdaftar dalam beberapa buah rumah sama. Petugas keADILan gagal mengenalpasti mereka, dan penduduk tempatan memberitahu mereka tidak ketahui begitu ramai sekali penghuni di rumah-rumah tersebut. Selanjutnya, petugas kami yang pergi dari rumah ke rumah, mendapati kira-kira 1000 pengundi yang tidak dikenali siapa dan di mana mereka tinggal, walaupun oleh penduduk tempatan sendiri.
Semua ini menunjukkan kemungkinan wujudnya pengundi hantu. Apabila aduan umum dibuat tentang perkara ini, Setiausaha SPR dengan muka tebal berkata, "Jika kaki mereka berjejak di bumi, mereka bukan hantu". Adakah beliau cuba berseloroh? Sebenarnya ini merupakan kenyataan seorang pegawai tidak bertangungjawab..

Tentang polis pula, mereka datang beramai - dengan uniform, tanpa uniforn, menunggang kuda dan menaiki helikopter. Angka rasmi menyebut terdapat 1500 anggota polis di Ijok waktu itu. Ertinya seorang polis bagi tiap-tiap lapan orang pengundi. KPN Musa Hassan pun turut hadir.

Ada yang mengatakan Musa tidak mempercayai ketua polis daerah dan negeri di bawahnya. Atau adakah benar seperti yang dibisikkan ramai bahawa beliau mempunyai tugas tersembunyi dengan pucuk pimpinan Umno-Bn untuk memastikan kemenangan? KPN ini ada kepentingan peribadi untuk melihat keADILan dan Anwar kalah.

Pasukan polis cuba menggagalkan sekurang-kurangnya tujuh buah ceramah keADILan, kerana konon tidak mempunyai permit. Pada hal parti telah memberitahu mereka lebih awal tentang ceramah tersebut. Sungguh aneh peraturan begitu ketat terus dikenakan dalam masa kempen pilihanraya. Sehari dua sebelum hari mengundi, keADILan memohon permit untuk 11 ceramah. Anehnya tiga ditolak atas alasan TPM Najib dan Jabatan Penerangan mempunyai program di tempat berdekatan. Mengapa berat sebelah?

Saya berani mengatakan bahawa tindakan-tindakan polis ini adalah sengaja untuk membuat provokasi supaya petugas-petugas keADILan dan orang ramai bertindak liar. Mereka sudah bersedia dengan jurugambar dari stesen televisyen dan juga skuad TV Cawangan Khas, untuk mengambil gambar seandainya berlaku kekacauan yang tidak diingini. Mereka kecewa kerana dalam semua kes, para petugas parti dan pendengar ceramah bersabar dan bersurai dengan aman.

Ada satu lagi peranan pelik yang dimainkan oleh beberapa orang polis terpilih yang tidak memakai uniform. Kami diberitahu oleh sumber Umno dan polis yang sangat dipercayai bahawa mereka digunakan sebagai pengundi hantu, terutama dalam setengah jam terakhir sebelum pengundian ditutup. Mereka menggunakan kad pengenalan palsu dan sebahagian dari 2000 kertas undi sudah bertanda yang tersimpan di balai polis. Khabarnya ada di antara mereka yang membuang lebih dari satu undi. Hal ini perlu disiasat.

M2: MEDIA

Mengenai media perdana yang dikuasai atau dipengaruhi oleh parti-parti pemerintah atau nomini tertentu, mereka secara meluas memberikan liputan penuh kepada kegiatan dan kenyataan pemimpin parti pemerintah. Sebaliknya, para pemimpin pembangkang, terutama Anwar, Kit Siang dan Ustaz Hadi di"black-out".

Pelbagai berita dan maklumat tentang calon, pemimpin dan parti keADILan diputar belit. Apabila Anwar menggerakkan tangan dan kaki secara sopan senada dengan mainan musik untuk menghibur pengundi-pengundi India, televisyen yang dikuasai atau dipengaruhi pemerintah menyiar gambarnya berulang-ulang kali. Ulasan selari mengenainya mendakwa Anwar melakukan tindakan yang bertentangan dengan Islam. Dakwaan ini mirip "libel" dan Anwar boleh mengambil tindakan undang-undang jika beliau mahu.

Lebih teruk lagi, televisyen mengulang tayang dalam siaran berita berturut hari gambar yang menunjukkan calon keADILan seolah-olah menyeru supaya pengundi menyokong Bn. Boleh jadi Khalid tersasul. Tetapi Khalid menegaskan stesyen tersebut membuang perkataan "jangan" sehingga "jangan undi Bn" menjadi "undi Bn".

Walau apapun, pihak stesyen TV bertindak tanpa moral secara oportunis untuk menimbulkan kekacauan fikiran di kalangan pengundi dan juga penonton di luar Ijok. Khalid tidak diberi peluang sama sekali untuk memberi penjelasan. Hal ini boleh berlaku, terutama semasa musim pilihanraya, kerana media yang bebas, bertanggung jawab dan beretika hampir tidak wujud di negara ini.

M3: WANG

Wang digunakan sepenuhnya oleh Umno-Bn untuk menyogok pengundi.Tiga hari sebelum penamaan calon, MB Selangor mengumumkan kerajaan negeri memutuskan peruntukan RM36 juta untuk dibelanjakan dalam tempoh kempen bagi membina atau membaiki kemudahan awam seperti jalan, parit, lampu jalan dan sebagainya. Sepanjang masa kempen Timbalan PM pula mengumumkan peruntukan yang besar jumlahnya bagi membina masjid (RM5 juta) dan membaiki masjid lama (RM800,000), serta juga kuil dan macam-macam lagi.

Adalah dianggarkan sebanyak RM100 juta wang kerajaan (yang rakyat punya) dibelanja untuk berbagai-bagai projek bagi membeli undi. Umno-Bn hingga hari ini tidak pernah menafikan angka tersebut. Berasaskan RM36 juta, bererti RM3000 dibelanja untuk setiap pengundi (dari 12000 pengundi). Sudah tentulah jumlah yang dibelanja untuk sekepala menjadi RM9000, jika berasaskan RM100 juta. Rakyat tidak menerima sebanyak itu. Sejumlah besar masuk kocek pemimpin Umno-Bn dan kontraktor istimewa.

Semua ini bukti rasuah awam. Akan tetapi, Pengerusi SPR begitu cepat menafikannya rasuah. Ujarnya, ia tidak bertentangan dengan undang-undang yang sedia ada, ujarnya. Benar. Tetapi bukankah ini undang-undang tidak adil, tidak bermoral dan berat sebelah? Jikalau rasuah awam seperti ini berlaku di negara lain, termasuk dalam Asia, sudah tentu rakyat akan bangkit marah dan kerajaan boleh tumbang. Tetapi, Malaysia Boleh!

Yang kurang diketahui, sebab lebih tersembunyi, ialah rasuah perseorangan, iaitu wang yang diberikan oleh pemimpin atau petugas utama Umno-Bn kepada pengundi secara persendirian. Ramai pengundi memberitahu mereka dijanjikan dan diberi RM100 hingga RM500; bahkan ada yang mengaku diberi sampai RM1000. Tetapi tiada penerima yang sanggup mendedahkan perkara ini kerana takut didakwa dan dihukum.

IMPLIKASI:

Apakah implikasi penting dari pilihanraya kecil Ijok?

Pertama, perlu didedahkan seluas-luasnya taktik kotor serta amalan tidak bermoral oleh kerajaan Umno-Bn. Pada masa yang sama perlu dituntut terus reformasi dilakukan ke atas SPR, yang bersama polis bersubahat dengan parti serta pemimpin kerajaan untuk mencemarkan pilihanraya. Kempen perlu dilakukan dalam serta luar negara.

Kedua, sudah tentu dalam pilihanraya umum akan datang, Umno-Bn tidak mungkin mendapat bantuan daripada polis sebagaimana di Ijok. Juga, mereka tidak akan termampu melakukan rasuah awam dan persendirian sebesar di Ijok. Tidak usahlah untuk kawasan DUN, bahkan bagi tiap-tiap kawasan Parlimen pun adalah sulit bagi mereka menyediakan RM36 juta, kerana ini bermakna mereka harus menyediakan kira-kira RM8 bilion.

Ketiga. Sekiranya trend di Ijok, iaitu undi Cina beralih kepada pembangkang dan undi Melayu terbahagi dua, pasti Umno-Bn akan merasa terancam di kawasan-kawasan campuran (kaum), yang menjadi asas kekuatan mereka. Mereka mengetahui hal ini, dan itulah sebabnya PM Abdullah Badawi mengarahkan kajian dibuat ke atas semua pilihanraya kecil, supaya dapat diberikan khidmat lebih baik. Bersedialah, Umno-Bn akan membeli pengundi Cina secara besar-besaran dari sekarang hingga PRU ke-12.

Keempat. keADILan sudah membuktikan di Ijok bahawa parti-parti pembangkang dengan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) boleh bekerjasama dalam pilihanraya untuk memberi sokongan kepada calon pembangkang. Ini petanda yang baik.

Kelima. Sudah jelas kini Anwar sangat komited kepada keADILan dan muncul sebagai pemimpin yang tidak dipertikaikan bagi parti itu dan juga parti-parti pembangkang yang lain. Cakap-cakap tentang beliau memasuki Umno akan berhenti. Bahkan Umno sendiri mengisytiharkan tidak akan menerima Anwar masuk semula, walaupun beiau tidak pernah meminta.

Keenam. Harus diakui bahawa keseluruhan organisasi dan jentera pilihanraya keADILan belum kuat. Banyak mesti dilakukan untuk memperbaiki keadaan dengan cepat. Jikalau ahli, organisasi dan jentera kukuh serta mantap, sudah pasti mudah bagi keADILan serta pengundi mengatasi Strategi 3M dan menepis penipuan, rasuah serta ugutan.

Akhirnya, tidak boleh dinafikan bahawa keADILan dapat berdiri tegak serta teguh kerana kemenangan moralnya. Walaupun menghadapi pelbagai cabaran serta tekanan, ia masih mendapat kira-kira 41% undi. Dari segi moral, Umno-Bn tewas, kerana segala taktik kotor yang mereka jalankan dengan bantuan SPR dan polis semakin terdedah. Walaupun mereka memenangi semua pilihanraya kecil, namun jikalau mereka halusi trend umum, Umno-Bn akan lebih dari bimbang. Kini, keADILan serta teman-temannya perlu bekerja gigih dan berkorban kuat dalam perpaduan kukuh untuk mencapai kemenangan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home