SepangOnline

Monday, January 22, 2007

21 ditahan dalam protes kenaikan kadar tol di Cheras

Malaysiakini.com - Jan 21, 07 9:20pm

Jika dalam dua protes anti-tol sebelum ini, pihak polis dianggap berlembut dalam menanganinya, tetapi hari ini, keadaan yang berlaku adalah sebaliknya apabila 21 orang ditahan walaupun protes di Cheras belum bermula.

Antara yang ditahan ielah Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat, Tian Chua; pemimpin PAS, Dr Hatta Ramli dan pemimpin DAP, leader Ronnie Liu.

Demonstrasi di Cheras hari ini dianjurkan oleh Protes, iaitu gabungan parti politik, badan bukan kerajaan dan kesatuan sekerja. Dr Hatta adalah setiausaha Protes.

Mereka yang ditahan itu dibawa ke balai polis Kajang. Empat daripada mereka, termasuk Tian Chua, cedera ketika bergelut dengan anggota polis dan dihantar ke hospital untuk menerima rawatan.


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang menemui pegawai polis, memberitahu pihak media bahawa beliau telah diberi jaminan bahawa semua mereka yang ditahan itu akan dibebaskan, selepas diambil kenyataan.

Kira-kira 50 orang berkumpul di hadapan balai polis Kajang menunggu mereka dibebaskan.

Protes di Cheras hari ini merupakan yang ketiga dianjurka oleh Protes sebagai membantah kenaikan kadr tol di lima lebuhraya di Kajang mulai 1 Januari lalu.

Dalam dua protes sebelum ini – yang pertama di plaza tol bandar Sunway di Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) dua minggu lalu dan yang kedua di Gombak minggu lalu – polis hanya mengawal perhimpunan itu yang berjalan secara aman.

Bagaimanapun, lain pula halnya hari ini.

Orang ramai terkejut

Sebaik sahaja mereka yang menyertai protes tersebut yang berjumlah kira-kira 100 orang, berkumpul di plaza tol Batu 11, Cheras untuk memulakan membantah kenaikan kadar tol, pihak polis terus mengarahkan mereka bersurai.

Ini diikuti dengan tindakan polis menahan 21 peserta protes tersebut. Anggota polis biasa dan dari Unit Simpanan Persekutuan (FRU) terbabit dalam tindakan menyuraikan orangramai yang berhimpun di situ.

Terkejut dengan tindakan polis itu, mereka kemudian beredar dari tempat protes tersebut.

Polis turut membawa seorang wartawan malaysiakini ke balai polis Kajang dan merampas kameranya.

“Saya tidak ditahan tetapi mereka membawa saya ke sini. Saya bebas bergerak dan membuat panggilan telefon,” kata wartawan Andrew Ong melalui telefon bimbitnya.

Dia diberitahu yang pihak polis sedang menunggu arahan dari ketua polis Kajang. Katanya, polis mahu melihat gambar yang diambilnya mengenai protes tersebut.

Beliau kemudiannya dibebas dari balai polis Kajang dan polis memulang kameranya kira-kira dua jam kemudiannya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home