SepangOnline

Saturday, January 20, 2007

SPR berpihak kepada calon BN meskipun salah isi borang

Wan Nordin Wan Yaacob

KUALA LUMPUR, 17 Jan (Hrkh) - Proses penamaan calon Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Talam, Raub telahpun tamat semalam dan menyaksikan dua pencalonan diterima Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).


Meskipun proses itu telahpun tamat, SPR kini dihantui dakwaan berlakunya ketidaktelusan perjalanan penamaan calon di mana Angkatan Muda KeADILan mendedahkan bahawa SPR terbabit dalam membantu memastikan calon BN dapat bertanding.


"Kita dapat maklumat bahawa SPR memberi tunjuk dan panduan kepada calon BN, Abd Aziz, 47, yang juga Setiausaha Umno Bahagian Raub untuk mengisi borang. Aziz telah didapati salah mengisi borang pencalonan beliau dan mendapat bantahan daripada DAP. Tetapi SPR menolak bantahan tersebut," kata Pemangku AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin dalam satu kenyataannya semalam.

Berikutan laporan itu AMK mendesak Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid meletak jawatan sejajar dengan 'kelibatnya' yang didapati condong kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) menjadi usul tanpa bahas dalam Kongres Nasional Tahunan Angkatan Muda 2005 dan 2006 yang lalu.

Kecewa dengan Pengerusi SPR
"Angkatan Muda juga merasa kecewa dengan kenyataan Rashid baru-baru ini yang sanggup mengatakan bahawa alternatif tidak terlawan kekuatan dan jentera BN."

Kenyataan seperti itu tidak sepatutnya keluar dari seorang Pengerusi SPR, katanya.

AMK juga melihat Rashid didapati tidak berani untuk menunaikan apa yang diperkatakan sebelum ini mengenai kewujudan pengundi hantu. Namun, beliau masih juga meneruskan pilihan raya tanpa memberi jaminan yang betul.

Bagi menjawab kenyataan Naib Ketua Umno, Khairy Jamaluddin dalam laporan Malaysiakini bertajuk “Anwar dan pemimpin pembangkang penakut, kata Khairy” pada 16 Januari lepas, Angkatan Muda masih dalam semangat juang yang tinggi dan memerangi ketidak adilan dalam SPR.

Cabar Khairy berdebat
Dalam kenyataan tersebut, Khairy mempersoalkan dimanakah slogan pembangkang satu masa dulu yang mengatakan lawan tetap lawan, kata Shamsul yang memetik kenyataan Khairy itu.

Sekiranya Umno berpendapat bahawa SPR menjalankan tugas mereka dalam konteks demokrasi, AMK mencabar Khairy dan seluruh barisan Pemuda Umno untuk ‘berlawan’ dalam satu gelanggang yang sama rata.

Untuk itu katanya Umno perlu membenarkan KeADILan dan pembangkang untuk dipapar dalam media, sama ada di televisyen mahupun di radio dan tidak memagari kebebasan media.

Justeru AMK mencabar Khairy untuk berdebat secara terbuka secara langsung dalam televisyen dengan AMK sekiranya benar-benar tohmahan yang mengatakan bahawa SPR ini benar-benar dalam landasan demokrasi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home