SepangOnline

Tuesday, September 26, 2006

Keengganan kerajaan buka kes 1988 bertentangan komitmen pulih integriti - Anwar

Oleh Lanh (Harakah)

KUALA LUMPUR, 26 Sept - Penasihat Parti KeADILan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim berkata, keengganan kerajaan mengkaji semula krisis kehakiman pada tahun 1988 bertentangan dengan komitmen kerajaan terhadap integriti dan perubahan.

Menurut Anwar, sudah sampai masanya kerajaan melangkaui slogan yang 'muluk-muluk' dengan menunjukkan kepimpinan yang sebenar.
Beliau berkata demikian semalam ketika mengulas isu cadangan membuka semula siasatan kes bekas Ketua Hakim Negara, Tun Mohammed Salleh Abbas dan cadangan mengadakan suruhanjaya bebas menangani krisis kehakiman 1988 dan berikutnya.

Keberanian segelintir hakim harus dipuji, tetapi mereka hanyalah individu yang tidak ramai dalam sistem kehakiman negara mutakhir ini, katanya.

Hanya kajian yang jujur dan bebas dapat memulihkan nama baik mangsa-mangsa krisis kehakiman 1988 dan insiden-insiden berikutnya, serta memulihkan kepercayaan rakyat Malaysia umumnya dengan sistem kehakiman Malaysia, kata bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Justeru beliau menyokong penuh permintaan Salleh Abbas dan Majlis Peguam Malaysia supaya sebuah suruhanjaya bebas ditubuhkan untuk mengkaji sebab-sebab krisis kehakiman 1988.

Menurut Anwar, pada suatu ketika dahulu, sistem kehakiman negara ini dipandang tinggi di seluruh dunia kerana kebebasan dan integritinya.
Bagaimanapun, bermula dengan krisis kehakiman 1988, pelbagai peristiwa seperti kes Ayer Molek, perletakan jawatan Hakim Mahkamah Tinggi Dato' Syed Ahmad Idid Syed Abdullah serta perbicaraan kes beliau (1998) telah memburukkan imej sistem kehakiman dan negara ini secara keseluruhannya.

"Dalang krisis ini mesti didedahkan. Perubahan juga mesti dibuat dalam pelantikan para hakim untuk memelihara kebebasan mereka. Sistem kehakiman yang bebas dan adil adalah asas sebuah negara demokrasi moden, dengan mengawal kuasa eksekutif, untuk mengelak menjadi kediktatoran yang dipilih," kata Anwar.

Sebelum ini, Presiden KeADILan, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail telah mencadangkan agar kerajaan membuka semula kes pemecatan Salleh dan beberapa kes mencetus krisis kehakiman negara termasuk kes suaminya, Anwar .

Banyak pihak menyokong saranan itu termasuk bekas Naib Presiden PAS, Dato' Mustafa Ali yang turut mahu kes itu diteliti semula bagi memulihkan sistem kehakiman negara.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas seminar bersama wartawan Harakah di sebuah hotel di Maluri, Cheras, minggu lalu.
Menurut Mustafa, PAS sentiasa komited dengan sebarang usaha mana-mana pihak yang mahu menggerakkan proses memulihkan demokrasi negara termasuk dalam aspek perundangan. - lanh

0 Comments:

Post a Comment

<< Home