SepangOnline

Wednesday, September 20, 2006

Laporan BPR terhadap Samy Vellu

Projek 'hilang': Laporan BPR terhadap Samy Vellu

Oleh: Muda Mohd Noor (Malaysiakini.com)

Sep 20, 06 -- Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah terhadap Menteri Kerjaraya, Datuk Seri Samy Vellu, dua kontraktor dan individu yang didakwanya terbabit dengan `kehilangan’ projek persimpangan (interchange) serta jejambat bernilai RM86.3 juta di Sungai Buloh-Damansara Damai.


Laporan tersebut dibuat oleh Naib Ketua Angkatan Muda PKR, S Manikavasagam di Ibu Pejabat BPR Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pagi tadi. Ia diterima oleh Penolong Pengarah BPR, Abu Zubir Mahfouz.

Abu Zubir berkata, pihaknya akan menghantar laporan tersebut kepada Ibu Pejabat BPR di Putrajaya kerana ia merupakan satu dakwaan yang serius.
Dalam laporannya, Manikavasagam mendakwa dua kontraktor tersebut ialah Konsortium Melati Ehsan (M) Sdn Bhd dan Desa Purnama Sdn Bhd. Bagaimanapun, nama individu yang didakwa terbabit itu, tidak disebut dalam laporan kepada BPR itu.
Beliau mendakwa, Menteri Kerjaraya telah membuat kenyataan mengenai pembinaan persimpangan dan jejambat tersebut tetapi ia tidak dibina.

“Oleh itu, PKR mahu BPR menyiasat mengapa perkara itu berlaku,” kata Manikavasagam kepada wartawan selepas membuat laporan tersebut.
Menurutnya lagi, laporan akhbar pada 2 Disember 2003 memetik bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan, Datuk Lam Weng Keong sebagai berkata, kontraktor akan memulakan kerja pembinaan di simpang Damansara Damai terlebih dahulu dan akan siap dalam tempoh enam bulan.
Menurut Manikavasagam, tiga pemaju – MK Land, Talam Corp dan Prima Damansara – melabur RM18 juta untuk pembinaan projek tersebut.


Kesesakan lalulintas
Mengikut perancangan awal, katanya lagi, kedua-dua projek tersebut dijangka siap sepenuhnya pada akhir bulan ini, tetapi sehingga hari ini tidak ada sebarang kerja pembinaannya dijalankan.
Menurutnya, pada 10 Mac 2005, Samy Vellu dilaporkan berkata, Konsortium Melati Ehsan dan Desa Purnama akan membina laluan Damansara Damai-Sungai Buloh bernilai RM86.3 juta.
“Dalam katalog yang dikeluarkan oleh pemaju MK Land, projek tersebut membabitkan pembinaan enam lorong dengan jejambat dan dijangka siap pada September 2006,” katanya lagi.
Beliau berkata, para penduduk Damansara Damai dan kawasan sekitar akan mengambil tindakan undang-undang jika masalah tersebut tidak dapat diselesaikan dalam masa terdekat.
Katanya, mereka akan menemui peguam bagi mendapatkan pandangan mengenai perkara tersebut sebelum tindakan undang-undang diambil.
“Penduduk merasa tertipu dan amat kecewa kerana mereka telah dijanjikan pembinaan laluan persimpangan bertingkat (interchange) dan jejambat tetapi tiba-tiba ‘lesap’,” katanya.
Beliau berkata, kini kira-kira 50,000 penduduk Damansara Damai dan kawasan sekitar menghadapi masalah kesesakan lalulintas yang teruk setiap hari akibat ketiadaan laluan persimpangan dan jejambat tersebut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home