SepangOnline

Saturday, September 23, 2006

Ezam bertemu pelajar ASEAN di Mesir

Oleh Harakahdaily

KAHERAH, 20 Sept (Hrkh) - Pengerusi Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (Gerak) Ezam Mohamad Nor meminta pelajar-pelajar ASEAN bergabung tenaga bagi menjadikan ASEAN rantau demokratik dan progresif.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri forum anjuran Ikatan Cendiakiawan Muslim (ICMI) bersama pelajar-pelajar ASEAN di Universiti al-Azhar Mesir.

Forum bertajuk Masa depan rantau ASEAN itu dipengerusikan oleh Pengerusi ICMI Arifin MA dihadiri oleh pelajar dari Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina dan Brunei.

Dalam ucapannya, Ezam meminta pelajar-pelajar ASEAN di Universiti al-Azhar agar memperkukuh hubungan dan membina jaringan anak muda yang kuat ke arah melahirkan rantau ASEAN yang lebih demokratik dan bebas dari cengkaman rasuah.

"Ini amat penting terutamanya ketika kita berdepan dengan rejim yang rasuah dan menindas demokrasi di negara-negara ASEAN," katanya.

Ezam juga menyentuh keperluan dibina semula jaringan peringkat kerajaaan dan bukan kerajaan seperti forum serantau yang pernah dipelopori oleh bekas Presiden Indonesia BJ Habibie dan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim semasa mereka ditampuk pemerintahan dahulu.

"Hubungan akrab yang lebih mendalam dan bukan hanya di atas kepentingan perniagaan semata-mata akan memudahkan negara-negara ASEAN menyelesai masalah bersama.

Ketika ditanya tentang penglibatan politik beliau khususnya sebagai Ketua Angkatan Muda KeADILan, Ezam menjelaskan bahawa beliau akan memberi laluan kepada anak muda bawah umur 40 tahun mengetuai Angkatan Muda Disember tahun in, sesuai dengan pindaan perlembagaan yang dibuat dalam kongres parti KeADILan baru-baru ini.

"Ini merupakan langkah progressif untuk menjadikan organisasi muda dipimpin oleh orang muda. Sementara saya akan memberi tumpuan kepada usaha-usaha membina masyarakat demokratik dan anti korupsi melalui GERAK selepas ini," kata beliau.

Ezam dijangka mengadakan pertemuan khusus dengan pelajar-pelajar Malaysia di luar Kaherah Rabu ini dan mengadakan pertemuan dengan pimpinan ABIM Mesir dan pimpinan Parti Keadilan Sejahtera cawangan Mesir.

Ezam dijangka ke Jeddah mengerjakan ummrah dan pulang pada minggu pertama Ramadan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home