SepangOnline

Saturday, September 16, 2006

Tun Dr M tewas dan Budaya Politik UMNO

Petikan daripada BLOG ANWARIBRAHIM 3.0



Umum mengetahui sikap saya terhadap Tun Dr M yang kini menjadi mangsa dasar dan pelakuan yang beliau semai tatkala berkuasa sekian lama. Tatkala berkuasa beliau mengetepikan isu hak dan prinsip dengan mendabik dada menegaskan bahawa individu tidak penting, dan yang harus dipertahankan adalah parti. Parti adalah segala-galanya, perpaduan UMNO bererti mentaati pemimpin yang dipilih........Dan inilah yang diulang saban kali hingga muak kami mendengarnya. Maka pudarlah sudah idealisme perjuangan, tidak berbangkit soal penyalahgunaan kuasa, penyelewengan malah pengkhianatan terhadap amanah perjuangan membela nasib bangsa dan mengangkat martabat negara. Kini senjata tersebut telah menikam Tun Dr M. Jarang berlaku pemimpin negara tersungkur di kubu sendiri, ditempelak oleh perwakilan Kubang Pasu. Yang dirayu bukannya untuk dipilih ke jawatan utama di peringkat bahagian tetapi satu dari tujuh wakil ka Persidangan Agung UMNO.

Saya memang mempertikaikan maksud TDM melakukan serangan bertubi-tubi terhadap PM Abdullah dan merasa aneh kalangan yang memilih untuk bersekongkol dengan beliau. Ini justeru kerana beliau masih pertahankan segala kedurjanaan yang dilakukan semasa berkuasa tanpa sedikit pun tawadduk, memohon maaf terhadap keterlanjuran. Dan tatkala beliau menyerang PM Abdullah, nada dan lagaknya begitu angkuh mempertahankan kebebasan bersuara, membanteras rasuah!

Kendatipun begitu kita harus menghormati hak TDM menyatakan pandangannya. Kesilapan besar yang dilakukan oleh PM Abdullah adalah kerana menggunakan kuasa, media dan jentera Kerajaan menghalang TDM dari bersuara. Dan lebih parah lagi manakala Abdullah gagal memberikan jawapan benar dan meyakinkan. Dasar dan tindakan hanyalah mengulangi cara kasar menekan kebebasan bersuara dan memperbodohkan rakyat.

Maka meskipun saya menjangka bahawa TDM mungkin saja akan dapat bertapak di Kubang Pasu sebagai wakil, senjata yang digunakan dahulu termasuk sogokan wang telah membenam harapan beliau. Manakala ini berlaku, budaya yang disemai beliau sekian lama telah berakar dalam UMNO. Dan budaya yang dimaksudkan adalah penyembahan kuasa dan wang, tidak lagi cita-cita murni perjuangan, atau kesopanan dan nilai akalbudi.

Perkembangan ini akan membantu mematangkan fahaman kita mengenai politik dan budaya. Kita sedang menyaksikan pertarungan dua tokoh yang saling mendedahkan kezaliman, nepotisme dan rasuah masing-masing. Tindakan kita yang paling waras dan bijak ialah merangka gagasan politik dan budaya politik baru. Amat malang seandainya sebahagian kita merasakan terdesak dan berhelah untuk berkiblat kapada mana-mana gerombolan yang tidak bersedia dengan tegas menolak kezaliman dan rasuah.

- Anwar

0 Comments:

Post a Comment

<< Home