SepangOnline

Sunday, September 17, 2006

Ulangtahun Hari Malaysia ke-43

Perutusan Dr Wan Azizah binti Wan Ismail
Presiden Parti Keadilan Rakyat
dan Ahli Parlimen Permatang Pauh
Sempena Ulangtahun Hari Malaysia ke-43
16 September 2006

Pada 16 September 2006 genap 43 tahun penggabungan di antara Tanah Semenanjung dengan dua negeri di Borneo; Sabah dan Sarawak bagi mewujudkan Persekutuan Malaysia. Jangkamasa 43 tahun bukanlah satu jangkamasa yang pendek terutama jika mahu mengukur keberkesanan usaha-usaha yang dilakukan dalam mewujudkan intergrasi nasional yang mantap bagi negeri-negeri di dalam Persekutuan. Hakikatnya, apa yang kita lihat ialah jurang di antara Tanah Semenanjung dan kedua-dua negeri di Borneo ini tetap melebar khususnya dalam bidang ekonomi, pembangunan sosial, prasarana infrastruktur, budaya dan pendidikan.

Walaupun Sabah dan Sarawak memiliki sumber alam yang cukup kaya dan telah memberi sumbangan yang besar kepada pertubuhan ekonomi negara, namun mereka mendapat pembahagian kekayaan yang amat kurang. Pembangunan infrastruktur yang tidak seimbang di Sabah dan Sarawak telah menzalimi rakyat di sana dan menjadikan mereka kumpulan yang terpinggir akibat dari perlaksanaan dasar yang tidak adil dan budaya pentadbiran yang tidak telus Kerajaan Barisan Nasional.

Rakyat Sabah dan Sarawak terdiri dari pelbagai kaum dan etnik dan ia merupakan satu khazanah negara yang amat berharga. Suku kaum Iban Malanau Orang Ulu Khadazandusun Murut dan Bidayuh adalah antara suku kaum yang tinggi nilai budayanya. Malangnya tiada usaha-usaha yang serius dilakukan Kerajaan bagi mengembangkan penggunaan bahasa dan budaya kaum-kaum tersebut dan ia telah dengan sendirinya menjejaskan usaha-usaha mewujudkan integrasi nasional di antara Malaysia Barat dan Malaysia Timur.

Sejak tahun 2000 Kerajaan telah menetapkan perayaan Hari Merdeka disambut mulai dari 31 Ogos hingga 16 September sebagai tanda pengiktirafan hari pembentukan Malaysia. Walau apapun, sambutan hari Merdeka seharusnya disambut bukan hanya untuk berpesta-pestaan apatah lagi untuk bermegah-megah dengan pembaziran. Sambutan Hari Merdeka, biar ia bersempena hari negara mencapai kemerdekaan, mahupun bersempena pembentukan Persekutuan Malaysia, sewajarnya turut menimbulkan rasa keinsafan dan semangat kemerdekaan yang tulin.

Justeru, Merdeka tidak bererti sepenuhnya jika ramai rakyat yang masih melarat, miskin dan tertindas. Apatah lagi jika rakyat masih dipecah-belahkan melalui pemisahan parti-parti politik berasaskan kaum, di samping perlaksanaan dasar-dasar tertentu yang membeza-bezakan antara kaum di kalangan rakyat Malaysia, maka nikmat Merdeka sebenarnya masih belum dikecapi.

Hari Malaysia tahun ini telah memberi makna yang sangat luar biasa kerana ia disambut dengan kesedaran yang tinggi rakyat terhadap peri pentingnya menentukan pentadbiran negara. Buat pertama kalinya barisan Parti Pembangkang berjaya mencapai keputusan yang menggalakkan di dalam pilihanraya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak. Parti Keadilan Rakyat (keADILan) sendiri telah memenangi satu kerusi di DUN Padungan dan mendapat sokongan rakyat yang sangat menggalakkan di setiap kerusi yang ditandingi. Fenomena ini membuktikan bahawa rakyat Sarawak mahukan sebuah parti yang memperjuangkan hak rakyat tanpa mengira kaum, mengatasi batasan agama dan budaya. Pada masa yang sama ia juga menunjukkan bahawa parti perkauman telah mula tidak mendapat tempat di hati rakyat.

Manakala di Semenanjung pula kemasukan lebih dari 2000 orang kaum India baru-baru ini telah dengan lebih jelas menggambarkan keinginan rakyat yang mahukan pentadbiran negara diterajui oleh parti yang benar-benar melambangkan situasi sebenar porla penduduk negara. Begitu juga dengan kemasukan beramai-ramai kaum Khadazan dari Sabah telah membuktikan bahawa semangat Persekutuan telah mula dirasai di dalam keADILan.

Sempena ulangtahun Hari Malaysia ke-43, keADILan menegaskan sekali lagi Kerajaan hendaklah menghormati kehendak dan kepentingan rakyat Borneo. Asas utama pembentukan Persekutuan Malaysia ialah berdasarkan muafakat Kesatuan Negeri-negeri bagi memberi kesejahteraan kepada semua rakyat di dalam Persekutuan dan jangan hendaknya asas ini dianiayai.

KeADILan juga berpendapat Sabah dan Sarawak seharusnya mempunyai Pelan Induk Ekonomi tersendiri. Pelan itu hendaklah mengkhususkan kepada pembangunan bagi menjana peluang pekerjaan dalam mengatasi masalah pengangguran. Persetujuan 20 Perkara yang dimeterai semasa pembentukan Malaysia hendaklah dipatuhi dan dikotakan tanpa berdolak dalih lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home