SepangOnline

Wednesday, September 20, 2006

KeADILan Tegas Usaha Penggalakan Dialog Demi Kefahaman Agama

KeADILan menyesali ucapan Pope Benedict XVI di mana beliau memetik gambaran yang diberikan oleh seorang maharaja Bizantin pada zaman dahulu yang ternyata tidak tepat dan buta sejarah lantas telah menghina Islam.

Dalam keadaan dunia yang semakin tidak aman kenyataan Pope ini telah mengeruhkan lagi hubungan antara agama, khususnya Islam dan Kristian di seluruh dunia. Kekeruhan tersebut membuktikan pihak gereja harus lebih peka dan hendaklah menghentikan sebarang bentuk tindakan mahupun kenyataan yang boleh mewujudkan salah faham di kalangan masyarakat dunia dan di kalangan mereka sendiri.

Kami menegaskan Islam tidak tersebar melalui pedang tetapi menerusi komitmennya terhadap kebebasan, toleransi dan nilai-nilai akhlak yang tinggi. Meskipun kami menerima kenyataan maaf dari Pope, kami mendesak agar Pope mengeluarkan kenyataan yang benar dan jelas serta menarik balik ucapan yang di luar fakta tersebut.

Pada masa yang sama, kami meminta umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia untuk berlapang dada dengan kepercayaan-kepercayaan lain sebagaimana dituntut oleh Al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Kita seharusnya terus menekankan usaha penggalakan dialog agar dapat mewujudkan kefahaman antara satu sama lain. Dialog hendaklah dijalankan secara profesional berhemah dan bertanggungjawab.

Kami merayu agar seluruh rakyat Malaysia mengutamakan keamanan dengan mengelak dari melakukan sebarang bentuk hasutan yang akan mengakibatkan pertelingkahan antara agama dan kaum di negara ini. Sifat masyarakat majmuk kita dengan pelbagai bangsa dan agama sepatutnya dilihat sebagai satu kekuatan bagi mewujudkan kerjasama dan persefahaman dalam dunia yang semakin berpecah belah hari ini. Marilah kita bina negara Malaysia yang adil aman makmur dan sejahtera.


Dr Wan Azizah binti Wan Ismail
Presiden Parti Keadilan Rakyat
Ahli Parlimen Permatang Pauh

0 Comments:

Post a Comment

<< Home