SepangOnline

Friday, September 08, 2006

RMK9 gagal pacu pertumbuhan tahap mampan - Wan Azizah

Malaysia Today

Pelancaran RMK9 baru-baru ini gagal memacu pertumbuhan ke tahap mampan. Peniaga, pengilang dan kontraktor mulai mengalami kesusahan. Indeks utama, termasuk indeks pengeluaran, secara umumnya tidak meningkat. Pertumbuhan Penggunaan Persendirian (Private Consumption Growth) telah berkurangan kepada 7.5 peratus pada suku pertama tahun ini, dari 9.0 peratus pada suku ke empat tahun 2005. Perkara tersebut dinyatakan oleh anggota Parlimen Permatang Pauh yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat, Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam ucapan perbahasannya mengenai Bajet 2007 baru-baru ini.

Dalam keadaan ekonomi yang lembab sedemikian, kerajaan pula telah menaikkan harga minyak dan menaikkan tarif elektrik sebanyak 12 peratus. Kadar inflasi menunjuk kepada 4.6 peratus indeks pengguna teratas, meskipun indeks sebenar bagi harga barang keperluan adalah lebih tinggi lagi. Secara tunasnya kadar faedah sebenar telah menjadi negatif dengan kadar inflasi yang lebih tinggi. Keadaan ini pastinya menekan kehidupan rakyat, terutama pegawai kerajaan, pekerja kilang, petani, peladang dan nelayan. Sementara itu, kadar pengangguran terus meningkat, malah pengangguran di kalangan siswazah telah mencecah 60,000 orang.

Azizah menambah bahawa Bajet Defisit 2007 menyaksikan bagaimana belanjawan dan peruntukan kewangan negara yang tidak berimbang. Sudah lapan tahun bajet yang dibentangkan adalah bajet defisit dan ia telah merimaskan hati rakyat terutama pembayar cukai kerana ia juga menunjukkan bahawa negara ini masih tidak berdaya untuk keluar dari kelembapan ekonomi setanding dengan beberapa negara yang pada tahun 1980-an dan 90-an berada sebaris dengan Malaysia.

Dalam keadaan pendapatan negara yang menguncup dan pertumbuhan ekonomi lembab, adalah menjadi aspek utama untuk kerajaan berbelanja secara berhemah dan berjimat cermat. Namun, perkara ini gagal dilakukan kerajaan hari ini berdasarkan bajet yang baru dibentangkan. Apa yang dapat dilihat ialah kos mengurus dan mentadbir negara telah meningkat sekali ganda sejak tiga tahun kebelakangan ini iaitu mencecah lebih 100 bilion ringgit. Bajet 2007 pula telah memperuntukkan kos urustadbir negara meningkat sebanyak 10% untuk menjadi 112 bilion ringgit. Ini bermakna, meskipun kutipan meningkat 10% ia masih belum mampu menampung kos pengurusan. Akhirnya, peruntukan untuk pembangunan tidak dapat dilaksanakan. Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan setiap Ringgit yang dikutip dari rakyat hendaklah dibelanjakan bagi kepentingan rakyat.

Azizah menggesa kerajaan menghentikan gaya pengurusan ekonomi secara boros dengan peruntukan yang sangat besar diberikan kepada acara pesta dan keraian. Begitu juga belanjawan yang amat tinggi digunakan bagi tujuan pengiklanan misalnya ketika memperkenalkan “Tahun Melawat Malaysia”. Memang negara mahukan pulangan dari industri pelancongan tetapi keADILan merasakan ada cara lain untuk mendapatlkan pulangan tersebut. Kerajaan seharusnya memberikan insentif dan pengecualian cukai kepada industri pelancongan dan ejensi pelancongan swasta yang berjaya membawa kemasukan pelancong dengan ramai.

Dengan cara ini, tanpa mengeluarkan modal 520 juta ringgit untuk pengiklanan, negara masih mampu mendapat imbuhan dari sektor pelancongan.

Kenyataan PM bahawa misi Belanjawan 2007 seiring dengan misi nasional untuk meningkatkan ekonomi dalam rantaian nilai yang tinggi, tidak kelihatan dapat dilaksanakan dalam bajet 2007. Fokus belanjawan lebih mengutamakan pembangunan hartanah yang akan menghasilkan ribuan rumah kediaman, rumah kedai dan kompleks perniagaan yang belum pasti akan ada pembelinya.

Dibimbangi akan wujud lambakan bangunan tanpa ada yang membelinya. Akan bertambah besarlah masalah projek terbengkalai dan sekali gus akan menekan para pemaju dan kontraktor.

Azizah menegaskan agar jangan sampai kerajaan terpaksa membuat ”bailout” terhadap para pemaju dengan membeli atau menyewa bangunan-bangunan tersebut kerana ia akan menambahkan lagi kos dan tanggungjawab kerajaan dan penyalahgunaan wang kutipan cukai dari rakyat.

Azizah juga menyentuh mengenai permasalahan para kontraktor yang kebanyakannya gulung tikar kerana kegagalan kerajaan membuat bayaran ke atas kerja-kerja yang telah mereka lakukan. Utusan Malaysia pada 26hb Ogos lalu telah melaporkan seramai 18,000 kontraktor dan sub kontraktor yang masih menunggu bayaran dari kerajaan dengan jumlah tertunggak melebihi RM23.7 bilion sejak tahun 2000 hingga 2006.

Bajet 2007 juga tidak menyentuh mengenai Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) meskipun ia sedang rancak dibincangkan oleh Kerajaan Malaysia dengan kerajaan Amerika Syarikat. Rakyat bukan anti atau menentang perdagangan bebas tersebut tetapi kerajaan perlu ingat bahawa menjadi tanggungjawabnya memastikan perjanjian yang ditandatangani itu adalah perjanjian yang tidak berat sebelah dan adil ” Fair Trade”. Kerajaan tergesa-gesa dalam menandatangani perjanjian tersebut dan butiran perjanjian tidak pula dibincang dengan pihak-pihak tertentu seperti Kesatuan Sekerja, para pengusaha dan Kesatuan-kesatuan Perniagaan.

FTA pasti akan memberi impak atau kesan mendalam kepada sektor utama negara iaitu sektor pembuatan. Pembangunan ekonomi mesti selaras dengan memberi penekanan kepada peluang pekerjaan dan suasana bekerja yang bertambah baik. Kebajikan pekerja harus diutamakan di dalam syarat FTA dan apa-apa perjanjian berkenaannya. Beliau menyatakan kekhuatirannya mengenai apa yang berlaku kepada negara jiran seperti Korea Selatan dan Thailand di mana sektor pertanian negara tersebut terkesan teruk akibat perlaksanaan FTA. Ini memandangkan kebanyakan penduduk luar bandar di Malaysia adalah para petani. Kerajaan harus menyediakan rangkaian berbentuk perlindungan untuk memastikan pihak-pihak yang mendapat kesan langsung FTA dapat dilindungi. Kerajaan juga harus memberi pendidikan kepada rakyat akan buruk baik perlaksanaan FTA agar rakyat lebih bersedia menghadapinya. Adalah lebih bijak sekiranya perbincangan secara ilmiah dan komersil dapat diadakan dengan golongan pekerja, industri dan pakar-pakar ekonomi. Apapun yang ingin dilakukan kerajaan, kesejahteraan rakyat harus menjadi asas utama dan penentu tindakan.

Belanjawan 2007 juga tidak mempunyai program-program yang berkesan untuk menarik pelaburan langsung (Foreign Direct Investment) yang mana ia merupakan elemen penting dalam memacu pertumbuhan ekonomi negara. Bajet 2007 tidak memberi panduan dan arahtuju kepada pelabur luar tentang bidang pelaburan yang menjadi fokus negara yang boleh mereka ceburi. Contohnya jika kerajaan serius di dalam mengembangkan industri pertanian, maka harus dinyatakan prospek menarik di dalam bidang ini seperti kemudahan prasarana dan insentif yang disediakan kerajaan kepada pelabur agar dapat memberi tarikan kepada para pelabur.

Bajet 2007 juga tidak menyediakan garis panduan dan penekanan kepada bank-bank dalam negara agar bersifat lebih ”Mesra Rakyat”. Tidak terdapat juga usaha-usaha dari kerajaan untuk menyediakan program pendidikan kewangan seperti Khidmat Nasihat Kewangan (Financial Advisory). Perkara ini amat penting kerana kini, ramai yang terjebak dengan kegiatan ’along’ dan pemberi wang tanpa lesen yang tidak bertanggungjawab hingga bukan sahaja mengakibatkan perniagaan peminjam terpaksa ditutup malah ada kes menunjukkan hingga mengorbankan nyawa peminjam dan ahli keluarga mereka.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home