SepangOnline

Monday, December 05, 2005

Penguasaan Taib Mahmud Isu Utama

KUALA LUMPUR - Undian KeadilanRakyat.org mendapati majoriti pembaca beranggapan isu terbesar yang harus ditangani oleh Parti Keadilan Rakyat di dalam pilihanraya negeri Sarawak ialah isu penguasaan keluarga dan kroni Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Taib Mahmud ke atas Sarawak.

45.7% dari 129 responden mengatakan penguasaan Taib Mahmudlah isu terbesar, diikuti oleh 14% (isu pembangunan) dan 3.9% (skandal tanah adat orang asal Sarawak). Walaubagaimanapun 36.4% mengatakan semua isu-isu tersebut harus ditangani oleh Keadilan.

Keadilan dan Snap sudah mengadakan persefahaman untuk menghadapi pilihanraya negeri Sarawak pada tahun hadapan. Baru-baru ini, dalam lawatan penasihat Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim, 1,500 menyambut Anwar di dalam ceramah di sebuah rumah panjang di Sri Aman. Majoriti di antara mereka ahli PBDS (yang telah dibubarkan), Kongres Dayak Malaysia dan Snap.
Keadilan dijangkakan mengharapkan pengaruh pimpinan seperti Wan Zainal, Dominique Ng dan Hafsah Harun untuk menghadapi pilihanraya tersebut.

Ramai pemerhati politik mengatakan Taib Mahmud akan menghadapi cabaran getir untuk pilihanraya itu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home