SepangOnline

Wednesday, August 24, 2005

DEB: Melayu usah kena tipu, kata Anwar

Oleh Zulkifli Mohamed

KULIM: Bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulangi pendiriannya menolak Dasar Ekonomi Baru yang hanya mengayakan segelintir pemimpin Melayu melalui penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa mereka.

“Orang Melayu usahlah kena tipu, carilah pemimpin yang boleh membela nasib kita, jangan cari pemimpin yang rosak akhlak dan mengadai masa depan kita,” katanya di sini, Jumaat lalu.

Penasihat Parti Keadilan itu menyeru orang Melayu berani melakukan perubahan. Tidak terus tertipu dengan dakyah putar belit pemimpin-pemimpin Umno.

“Umno menganggap saya khianat dan anti Melayu sebab saya tolak Dasar Ekonomi Baru, tetapi siapa sebenarnya pengkhianat?”

“Saya hendak beritahu mereka, saya anti rasuah pemimpin Melayu, saya anti pemimpin Melayu yang salahguna kuasa mengaut kekayaan untuk dirinya, saya pro orang Melayu yang susah, saya pro Cina dan India yang tertindas di peringkat bawah. Inilah perjuangan saya.”

Anwar juga membidas pemimpin pemuda Umno yang menghunus keris dalam Persidangan Agung parti itu yang berlagak panglima dengan mengugut kaum lain yang menolak DEB.

“Kita akan lawan panglima-panglima tahi kucing ini, kalau naga di lautan pun boleh kita lawan, inikan pula cicak mengkarung,” katanya yang mendapat tepukan gemuruh ribuan hadirin.

Menurut beliau pemimpin Melayu yang menghunus keris itulah yang mengaut kekayaan berjuta-juta ringgit untuk diri dan keluarganya dengan berselindung di sebalik DEB.

Anwar menganggap pemimpin seumpama itu, sebagai pengkhianat sebenar kepada bangsa Melayu dan masa depan negara.

Menyentuh perkara itu, Naib Presiden Keadilan, Azmin Ali, dipetik Suara Keadilan (bil 065) sebagai berkata, Ketua Pemuda Umno, Datuk Hishamudin Tun Hussein telah membolot saham bernilai RM25 juta yang diperuntukan khas untuk Bumiputera.

Hishamudin juga didakwa memiliki saham syarikat pembinaan bernilai lebih RM30 juta, sementara kaum keluarganya turut mendapat tender kerajaan bernilai RM1 bilion.

Azmin mendedahkan, Haris Tun Hussein, adik Hishamudin telah mendapat kontrak pembinaan lebuhraya Duke yang menghubungkan antara Hulu Kelang dan Jalan Duta bernilai RM1 bilion.

Selain itu, kata Azmin, Hishamudin juga memiliki sebuah kereta pacuan empat roda berjenama Hummer keluaran General Motor (GM) dengan nombor pendafataran JEN 8, berharga hampir sejuta ringgit.

“Kenderaan itu sahaja berharga RM960,000 dan hanya terdapat tiga buah sahaja di Malaysia ketika ini,” kata Azmin.

Menurutnya, inilah orang yang bercakap tentang semangat DEB dan menuntut 30 peratus saham untuk bumiputera.

Bagaimana mahu mengagihkan jumlah 30 peratus kepada orang Melayu lain di Malaysia, jika pemimpin Umno membolot separuh daripadanya, soalnya.

Azmin selanjutkan mencabar Ketua Pemuda Umno itu, menafikan tuduhan beliau dalam masa 30 hari atau meletak jawatan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home