SepangOnline

Tuesday, March 08, 2005

Rungutan awam

Malaysia Today

Di tengah-tengah masalah denggi, kita mendengar yang kabinet telah memutuskan untuk menghukum pihak berkuasa tempatan yang tidak menjaga kebersihan persekitaran kawasan di bawah bidang kuasa mereka.

Walaupun berita ini tidaklah begitu menarik, kepada orang awam yang tinggal di dalam kesusahan selama ini, ia tidak langsung memberi sebarang kelegaan kepada mereka.

Menurut Menteri Perumahan dan kerajaan tempatan Datuk Ong Ka Ting, rakyat biasa akan didenda jika mereka melanggar undang-undang alam sekitar, dan untuk berlaku adil, kerajaan tempatan juga sepatutnya disaman kerana gagal menjaga persekitaran tempat-tempat di bawah bidang kuasa mereka.

Jika kerajaan benar-benar serius untuk “berlaku adil, maka ramai orang pasti suka melihat perkara tersebut dijalankan.

Jika kita disaman kerana memandu laju di jalan raya, polis-polis yang melanggar lampu jalan raya mesti dihukum dengan lebih berat lagi.

Jika bekalan air dan letrik dipotong kerana kita tidak membayar tunggakan, syarikat kemudahan awam juga perlu diarahkan untuk memberi pampasan kepada pengguna kerana gagal menyediakan bekalan tanpa gangguan.
.
Jika kita didenda kerana mencemar persekitaran, kegagalan syarikat-syarikat pungutan sampah menjalankan kerja mereka untuk seminggu mesti dikenakan denda yang lebih berat.

Dengan berkata begitu, “budaya” kita selama ini adalah sebagai orang awam kita harus didenda dan dihukum untuk kesemua kesalahan yang kita lakukan, sementara jabatan-jabatan kerajaan mendapat kekebalan dari pihak berkuasa walaupun mereka melakukan perkara yang sama.

Jadi, kita kini tidak lagi peduli jika ianya adil ataupun tidak. Apa yang kita lebih prihatin adalah sama ada pihak kerajaan tempatan, yang sudah biasa mengeluarkan saman kepada orang seperti kita, akan merasa malu jika mereka sendiri ditahan kerana tidak menjalankan tanggung jawab. Adakah mereka akan berubah dan kembalikan kepada kita persekitaran kita yang bersih dan menyenangkan?

Apa yang lebih dirisaukan dan mencurigakan adalah sama ada saman-saman yang dikeluarkan kepada kerajaan tempatan boleh digunakan.

Tanpa ragu-ragu, kita akan terasa keperitannya jika disaman, kerana kita terpaksa mengeluarkan duit dari saku sendiri untuk membayarnya; setiap sen yang dibayar adalah dari hasil titik peluh kita sendiri. Tetapi bagaimana pula kepada pihak kerajaan tempatan? Setiap sen didalam akaun mereka adalah dari sumbangan dari setiap pembayar cukai. Dalam lain perkataan, akhirnya, kita juga yang masih membayar kerana ketidak cekapaan mereka.

Hasilnya, apa gunanya jika pihak kerajaan tempatan disaman sementara ketua mereka yang tidak bertanggungjawab masih lagi berkuasa?

Oleh kerana “mekanisma punitif” kita yang kurang jelas, rakyat masih tidak berpuas hati dengan pihak kerajaan tempatan dan sesetengah unit penguatkuasaan dan pentadbiran, dan perasaan tidak puas hati ini adalah hasil yang terkumpul dari dahulu lagi.

Sebagai contoh, gangguan bekalan air dan letrik adalah sesuatu yang biasa, melibatkan kehidupan orang awam dan menggangu pengeluaran kilang-kilang dan juga aktiviti komersial. Macam manakah kita tidak berasa marah?

Satu lagi contoh, projek mencantikkan sebahagian dari bandar telah dijalankan selama bertahun lamanya tanpa sebarang tanda jelas bila ianya akan siap, menggangu lalulintas dan menukarkan tempat-tempat letak kereta dan jalan menjadi lopak-lopak berlumpur. Bagaimanakah kita tidak berasa marah?

Satu lagi contoh, pusat perubatan yang mega, ultra moden telah ditutup buat “sementara” untuk beberapa bulan apabila baru dibuka kerana serangan kulat. Bagaimanakah kita tidak mengeluh kerana insiden mengarut seperti ini?

Dan jika itu tidak cukup lagi, meskipun dengan api yang merebak di tempat-tempat pembuangan sampah yang di bawah bidang kuasa mereka, dengan seriusnya mencemarkan persekitaran kita, pihak kerajaan tempatan mengambil setiap peluang untuk mencuci tangan mereka, sementara pihak kontraktor cuba menuding jari ke arah tuan punya tanah. Bagaimanakah kita mahu mendiamkan diri dengan udara yang kotor dan bertoksid ini selama berbulan-bulan?

Dan kemudiannya, di bandaraya-bandaraya yang mempunyai kadar peningkatan penduduk yang tinggi, jumlah sekolah rendah jenis Cina tidak pernah meningkat dengan kadar yang sama. Ibu bapa terpaksa berbaris semalaman untuk mendapatkan tempat yang amat terhad untuk anak-anak mereka. Bimbang dan keletihan, macam mana kita tidak mengamuk?

Secara ringkasnya, kita semua mempunyai hati yang baik. Selagi pihak kerajaan tempatan tidak melampau, kita tidak akan bergaduh dengan mereka. Tetapi oleh kerana Kabinet telah membuat keputusan, kita amat gembira untuk melihat keputusan itu dilaksanakan. Kita mahu melihat berapa banyak kerajaan tempatan yang akan terlepas dari dikenakan saman, kerana tiada satu pun kerajaan tempatan yang patut terlepas jika dilihat berdasarkan standard yang dikenakan ke atas rakyat!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home