SepangOnline

Saturday, April 07, 2007

Altantuya dan kapal selam: Najib mesti disiasat! - Anwar Ibrahim


Azamin Amin

KUALA LUMPUR, 7 April (Hrkh) - Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak mesti disiasat segera berhubung kes Altantuya dan pembelian dua buah kapal selam Perancis yang melibatkan komisen RM500 juta demi mempertahankan imej negara.


ImageMantan Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Anwar Ibrahim berkata beliau sanggup untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa seperti Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan Polis untuk memberi keterangan dan dokumen-dokumen yang berkaitan bagi tujuan penyiasatan kes tersebut.

"Tapi jangan buang masa saya, jika sekadar datang ambil kenyataan dan dokumen, lepas itu tutup kes, simpan fail," katanya sewaktu berucap di Majlis Makan Malam KeADILan semalam yang merupakan acara sambutan ulang tahun ke-8 parti tesebut semenjak ditubuhkan pada 4 April 1999.

Anwar menjelaskan bahawa isu ini bukan bersifat peribadi antara beliau dan Najib tetapi lebih tertumpu kepada kepentingan negara yang perlu dilindungi dan keselamatan rakyat yang perlu dijamin.

"Najib kata tak mahu layan saya disebabkan kenyataan saya di Al-Jazeera dan BBC berhubung kes ini," katanya.

"Ini bukan soal 'personal' tetapi tentang negara dan rakyat yang perlu penjelasan dan pendedahan," katanya lagi.

Sebelum itu Anwar dalam satu kenyataannya awal tahun ini, mendakwa terdapat beberapa faktor yang mengaitkan Najib dengan kes pembunuhan wanita 28 tahun itu.

Ini termasuk peranan mangsa di dalam pembelian kapal selam Scorpene dan Agosta dari Perancis oleh kerajaan Malaysia dalam perjanjian bernilai RM4.6 bilion dan pembabitan dua anggota Unit Tindakan Khas (UTK) yang bertugas di pejabat Timbalan Perdana Menteri.

Di samping itu beliau turut menimbulkan persoalan siapakah yang meluluskan penggunaan bahan letupan C4 yang didakwa digunakan oleh kedua-duanya bagi menghapuskan bahan bukti dalam kes itu.

"Saya tidak pernah ke Mongolia. Satu tahu mengenai isu ini kerana saya membuat 'research' sendiri. Jika tidak, saya tidak akan berani buat sidang akhbar hari ini," katanya dalam kenyataannya yang terdahulu.

"Ini bukanlah sesuatu yang saya suka lakukan. Saya menghabiskan banyak masa mencari bahan dari seluruh dunia kerana saya mahu kenyataan saya ini bertanggungjawab. Ini bukanlah satu agenda politik saya," katanya di satu sidang media di Petaling Jaya, Januari lalu.

DEB untungkan Umno dan kroni

ImageSelain itu dalam ucapan di majlis makan malam tersebut, Anwar turut menyentuh beberapa isu antaranya yang melibatkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang secara praktikal katanya telah gagal membantu kaum bumiputra termasuk juga kaum lain dan wajar diubah kepada dasar yang lebih mengalakkan persaingan ekonomi yang sihat antara kaum.

DEB katanya, diguna pakai kononnya untuk membantu rakyat Melayu miskin tetapi sebenarnya untuk memberi keuntungan dan kekayaan berlipat kali ganda kepada pemimpin Umno dan kroninya.

Beliau turut memperkatakan tentang kelemahan kerajaan menangani isu-isu sensitif berhubung agama dan kaum sehingga mengundang masalah seperti perkara Artikel 121 (1A) yang menjadi ancaman kepada kaum dan agama lain.

"Saya sudah jelaskan bahawa Artikel tersebut untuk menjamin hak orang Islam dan saya harap jangan sesiapa mempertikaikannya," katanya.

"Agama Islam sendiri menjamin hak orang bukan Islam dan tidak pernah memaksa,

"Hak orang Islam dipertahankan dan Orang bukan Islam juga punya hak untuk bawa satu-satu kes ke mahkamah sivil.

ImageKelemahan pemimpin katanya telah mengakibat isu ini mengundang rasa tidak senang orang bukan Islam seolah-olah akta ini ingin 'dipaksa' kepada orang bukan Islam seolah-olah hak mereka terancam.

Majlis makan malam yang diberi tema 'masa untuk perubahan' itu adalah di bawah anjuran Jawatankuasa Perhubungan Wilayah Persekutuan dan Bahagian Batu bertempat di Dewan Heng Hong Gai SJKC Sentul Kuala Lumpur.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Bendahari KeADILan, Tan Sri Khalid IBrahim, Ketua Penarangan Tian Chua, wakil pembeli rumah kos rendah Tan Sri Pelangi, wakil Tabung Pendidikan Cina, aktivis politik dan hadirin sejumlah sekitar 600 orang.

Rakaman imbasan reformasi

Pada majlis makan malam itu Anwar turut menyampaikan sumbangan KeADILan sejumlah RM1,000 kepada Tabung Pendidikan Cina iaitu LLG Cutural Development Cebntre Berhad sebagi tanda sokongan gerakan rakyat terhadap perjuangan menegakkan bahasa ibunda meraka.

ImageDi samping itu, Anwar juga menerima sumbangan cenderamata daripada wakil pembeli rumah kos rendah sebagai tanda terima kasih meraka kepada KeADILan kerana telah membantu menyelasaikan masalah rumah mereka yang terbengkalai selama 10 tahun.

Dalam pada itu, sewaktu para hadirin dijamu dengan hidangan nasi briyani dan makanan laut, pihak penganjur menayangkan video imbasan reformasi sekitar tahun 1999 yang merakam beberapa babak penting yang menyentuh hati hadirin antaranya perhimpunan terbesar bersejarah di Masjid Negara, perarakan dan siri demonstrasi serta keganasan polis terhadap para reformis dan rakyat yang menyatakan sokongan kepada perjuangan keADILan. - mns



0 Comments:

Post a Comment

<< Home